Vi må møte utdanningsutfordringene

Utdanning og kompetanseheving er en av de aller viktigste enkeltfaktorene for vekst og utvikling, mener Troms Venstre, som registrerer at distriktene og den nordlige landsdelen har de største utfordringene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Skole, elev, tavle, undervisning

Foto: Microsoft

Det er 32% frafall i den videregående skolen i Troms. Statistikken viser at de fleste som faller fra er gutter, helst på yrkesfag, og mest vanlig er at de faller ut av skolen allerede i vg1. De som sliter med motivasjon og prestasjoner i videregående skole, har allerede slitt i grunnskolen, og forventningene om mer praksis eller nye muligheter i yrkesfagene blir kanskje ikke oppfylt. Det bør satses mer på aktiv bruk av praktiske fag på alle læringstrinn, økt samarbeid med bedrifter og kulturelle arenaer og -aktiviteter, og praktisk erfaringslæring gjennom elevbedrifter.

Troms Venstre mener det må bli bedre samhandling mellom skoleslagene og mer oppmerksomhet mot utfordringene den enkelte elev har i skolen og i eget liv. Derfor må den individuelle rådgivningen og karriereveiledningen styrkes betydelig.

Skole, utdanning, undervisning, lærer, elev

Foto: Microsoft

Læreren er den viktigste enkeltfaktoren i skolen for å skape lærelyst, livslyst og læring, og et godt og trygt arbeidsfellesskap. Troms Venstre ser nødvendigheten av å rekruttere de beste til læreryrket og at lærerutdanningen blir bedre både faglig og pedagogisk. Troms Venstre er fornøyd med at det nå utprøves en femårig lærerutdanning ved Universitetet i Tromsø.

(Uttalelse fra fylkesstyret 15. mars 2010)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**