Forventer sjøkabel i Hardanger

I dagens VG går det frem at olje- og energiminister Terje Riis-Johansen har innstilt på planene til Statnett SF om en ny kraftlinje gjennom Hardanger. Venstres Trine Skei Grande har forventninger om at regjeringen konkluderer med linjen skal legges i sjøkabel, der hvor det kan redusere belastningen på miljøet og redusere konfliktnivået.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Olje- og energiministeren legger opp til luftspenn i Hardanger. En dårlig løsning mener Venstre.

Foto: Microsoft

– Den planlagte linjen representerer et vesentlig inngrep i naturen og kommer i konflikt med viktige og friluftslivsverdier. Derfor bør det benyttets alternativer til luftspenn der hvor det kan redusere miljøbelastningen og konfliktnivået, uttaler Venstres parlamentariske leder Trine Skei Grande.

– At olje- og energiminsteren har lagt opp til luftspenn i konfliktområdene, viser nok en gang hvor lite engasjement statsråden har for miljøpolitikken. Terje Riis-Johansen går på autopilot for olje- og kraftinteressene, legger hun til.

– Det er imidlertid ikke for sent å gå inn for alternativer til luftspenn. Det er et stort engasjement for alternativ kabling lokalt, også blant regjeringspartienes egne representanter. Jeg har forventninger til at disse interessene ivaretas når regjeringen konkluderer, avslutter Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**