Bodø trenger Rushtidsavgift

Uttalelse fra årsmøtet i Bodø Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**


Vi reiser for lite med buss i Bodø. Bodø har en kollektivandel på begredelige 4 %. Til sammenligning reiser rundt 14% kollektivt i Tromsø, mens Oslo indre by topper statistikken med hele 46% dekning. Bodø ligger med andre ord i feil ende av skalaen. Samtidig vokser byen som aldri før, og for første gang på lang tid har vi nå større tilflytting enn fraflytting i kommunen. En by i vekst må tenke nytt og offensivt for å tilpasse seg sin nye virkelighet, og det er nå på høy tid å se på nye løsninger for å få opp andelen som reiser kollektivt i fylkeshovedstaden.

Bodø Venstre vil først og fremst jobbe for at det skal bli billigere å ta buss, og at bussene skal ha hyppigere frekvens og god dekning også på helligdager. Bussen må bli et reelt alternativ til bilen, hvilket det dessverre ikke er i dag.

I tillegg til å gjøre det mer attraktivt å ta bussen, mener Bodø Venstre det er nødvendig med restriktive tiltak for å få ned bilbruken. Det vil være stor gevinst i å få matpakkekjøringen over fra bil til buss, og et tiltak som har vist å ha god effekt for nettopp dette formål er køprising, eller på godt norsk: RUSHTIDSAVGIFT. Rushtidsavgift er et kraftig virkemiddel som rettes direkte mot de som bruker bil til og fra jobb i morgen- og ettermiddagsrushet. Det rammer en konkret gruppe og er en mer målrettet avgift enn for eksempel en bensinavgift som ville berøre alle.

Belønningsordningen for kollektivtransport gir statlige bevilgninger til kommuner som innfører tiltak for å øke antallet kollektivreiser på bekostning av reiser med privatbil. Dette er en lukrativ pott Bodø vil kunne få en del av dersom vi viser vilje, mot og handlekraft og innfører rushtidsavgift i byen vårres. Disse midlene ville, i tillegg til inntektene fra bilistene, hjelpe oss å oppruste kollektivtilbudet ytterligere og å nå målet om å gjøre det mer attraktivt å reise med buss enn med bil.

Det er imidlertid viktig å understreke at en innføring av rushtidsavgift må sammenfalle i tid med at bussene blir merkbart billigere og bedre. Det er avgjørende at folk opplever bussen som et dugelig alternativ til bilen idet den nye avgiften tres nedover hodene deres, dersom nye atferdsmønster skal vokse frem.

Bodø Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**