Vi har et valg

Velstandsvekst og supervekst i offentlige utgifter i kjølvannet av finanskrisen til tross — vi vanskjøtter viktig infrastruktur og sulteforer høyere utdanning og forskning. Hvordan har vi klart dette, og hvordan skal vi komme oss videre, spør Lars Peder Nordbakken i dette innlegget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Lars Peder Nordbakken er fast skibent i Minerva og leder av Akershus Venstre.

Foto: Daniel Rugaas

Tilstandsrapporten over viktig infrastruktur i det norske samfunnet som ble lagt frem 10. mars av Rådgivende Ingeniørers Forening oppsummerer på en dramatisk måte en rekke tidligere indisier og beviser på alvorlig infrastrukturelt kapitalforfall og fremtidsrisiko knyttet til alt fra jernbane og veier til avløpsanlegg, vannforsyning, produksjon og distribusjon av energi, kommunale bygg, skoler og helsebygg.

Vi snakker her om viktige generelle forutsetninger for fremtidig verdiskaping og velferd. Og, like slående er det hver gang vi får høre at andre land, med lavere velstandsnivå enn Norge tilsynelatende mestrer flere av disse utfordringene langt bedre enn Norge. Ekstra interessant er det nok også å notere at et av disse landene heter Sverige.

Les hele artikkelen hos Minerva.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**