SP uten miljøpolitisk troverdighet

Senterpartiets Ola Borten Moe sier nå ja til oljeboring i Lofoten og Vesterålen, og tidligere i vinter gikk lokale Sp-topper ut og krevde igangsetting av de mobile gasskraftverkene for å motvirke høye strømpriser. – Med disse utspillene mister Senterpartiet all troverdighet som miljøparti, og jeg er nå sterkt bekymret for den negative retningen regjeringen totalt sett tar i miljøspørsmål, sier Guri Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Guri Melby

Foto: Cathrine D. Hagen

Før helga uttalte Senterpartiets parlamentariske nestleder Ola Borten Moe til NRK Trøndelag at “det er gode muligheter for at SP vil åpne for oljevirksomhet i Lofoten og Vesterålen på landsmøtet vårt i 2013”. – I valgkampen var SP opptatt av å snakke om at vi må satse på ren, fornybar energi for å dekke framtidas energibehov, men nå er det tydeligvis olje og gass som framstår som den enkleste løsningen. Dette viser at regjeringspartiet SP mangler langsiktighet i energipolitikken, og at de prioriterer kortsiktige arbeidsplasser i oljeindustrien framfor viktige distriktsnæringer som fiskeri og turisme, sier Venstres Guri Melby.

Nedprioriterer miljøet
Hun mener SP med slike utspill er i ferd med å miste troverdighet i miljøpolitikken, og viser blant annet til et utspill tidligere i vinter hvor SP i et utspill i Adresseavisen åpnet for å ta i bruk de mobile gasskraftverkene for å motvirke høye strømpriser. – Også i denne saken nedprioriterer de miljøet, og aksepterer altså høye CO2-utslipp på kort sikt i stedet for å legge til rette for gode løsninger med ren energi som kan kutte i klimautslippene, sier Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**