Vi i Råde Venstre er sjokkert over hvor historieløse begge sidene er; De har begge vært med på å bygge ned Råde-skolene til et håpløst utgangspunkt:
Tall fra Grunnskolenes informasjonstjenste (GSI) viser at fra skoleåret 2000-2001 til inneværende skoleår har Råde-skolene fått kuttet nærmere 3900 lærertimer som gis til undervisning, det har vært 10% økning i antallet timer til spesialundervisning, men antallet undervisningstimer til ordinær undervisning er blitt kuttet med over 5000t. I tillegg viser samme tall at det blitt kuttet med nesten fem årsverk direkte knyttet til undervisningen – alt dette på tross av at elevtallet i Råde-skolene har økt.
De siste 10 årene har altså et skiftende flertall, av ulike politiske konstellasjoner, byttet på å bygge Råde-skolene mer og mer ned. 5000 undervisningstimer for vanlige elever pr år kunne f.eks gjort at man kunne hatt skoleklassene på 20 elever i stedet for opp mot – og over – 30 på hele ungdomstrinnet. Et slik enorm forskjell på størrelsen av skoleklassene ville økt prestasjonsmulighetene for den enkelte elev betraktelig.
Råde Venstre etterlyser både posisjonens og oposisjonens planer og vyer for fremtidens Råde-skoler. Vil de at skolen skal fortsette å være kun en brysom salderingspost på budsjettet, og fortsette å gi dem et håpløst utgangspunkt i jakten på forbedrede resultater, eller kan vi håpe at de begynner å satse på barna våre og deres grunnleggende utdannelse?
Christian Holstad Lilleng
Råde Venstre