– Jeg kan ikke forstå at det ikke er passasjergrunnlag for en bybane til Laksevåg, dette er en bydel i vekst og bydelen er hovedinnfartsåre for Sotra og Askøy, sier Tveiten.
– Det er ikke bare fart som fordelen til bybanen, den tar også mange flere passasjerer enn en buss og dessuten har en bane mye høyere driftssikkerhet enn en buss på gummihjul. Selv om det ikke er lønnsomt å bygge bybane helt til Straume, bør det likevel være effektivt å ha en bybane til Loddefjord med god korespondanse for de som kommer med buss fra øyene, fortsetter Tveiten.
– Det gir mye bedre flyt i kollektivsystemet i hele Bergen når sør, nord og vest er knyttet sammen i et banenett. Byrådet gir Laksevåg et B-stempel når det ikke vil gjøre Laksevåg til en del av bybanesatsningen. Vi får en stor trafikkbelastning i forbindelse med nytt Sotrasamband, det burde derfor vært en storsatsning på å skjerme bydelen mest mulig fra trafikk ved å satse maksimalt på kollektiv, fortsetter Tveiten.
– Det mangler ikke på vyer og visjoner for resten av Bergen, men Laksevåg havner igjen i bakleksen, og dette kan vi ikke finne oss i lenger! Nå må vi på Laksevåg samle oss og kjempe for å få bybanen hit, sier Tveiten.
– Jeg starter nå en Facebook-side for å få bybane til Laksevåg og jeg tar gjerne initiativ til underskriftskampanje, folkemøte eller hva det måtte være for å få bybanen ut hit, avslutter Trond W. Tveiten.