Striden handler om at vegvesenet sier støyskjermingstiltakene som er nødvendige for å nå grenseverdiene i Retningslinjen for behandling av støy i arealplanleggingen (T1442) ikke skal dekkes som en del av prosjektkostnaden. Kostnad til kulvert forbi Tasta skole er foreløpig beregnet til rundt 250 millioner, i tillegg må svært mange boliger og uteområder støyskjermes.
Det var i brev til Stavanger kommune at Statens vegvesen kom med påstanden om at "Retningslinje for behandling av støy i arealplanlegging, (T-1442)" åpner for å fravike anbefalte støyverdier dersom kostnadene ved støytiltak er uforholdmessig høye." Fylkesmannen i Rogaland har allerede stilt seg undrene til denne påstanden.
-Jeg kan ikke forstå at dette går an, sier Helge Solum Larsen som er nestleder i kommunalstyret for byutvikling i Stavanger kommune. -Spesielt når det som her er planlegging av et helt nytt veiprosjekt.
Mijøvernministeren sier i svaret “Handlingsplanen mot støy angir Regjeringens totale målsetning om reduserte støyplager i 2020. Det er den totale mengden støyplagede som skal reduseres. At det i enkelte områder vil bli mer støy i løpet av denne perioden er helt klart uheldig, men ikke uventet.” Statråden åpner dermed for at innbyggere på Tasta kan måtte lide under trafikkstøyplagene fra den nye veien. -Jeg er utrolig overrasket over at fagstatsråden for å forbygge støyforurensing har en så slapp holdning til det å beskytte mennesker mot støy, sier Solum Larsen. -Med dette svaret kan vi stille oss spørsmål om retningslinjen mot støy egentlig har noen verdi, sier han.
Solum Larsen konstaterer at miljøvernministeren ikke viser særlig engasjement i saken.
Les mer hos Stavanger Venstre her >>