– Overraskende at klimadebatten ikke kom før

– Det er skuffende vanskelig å få forskere til å delta i klimadebatten, sa Pål Prestrud i CICERO da han innledet på Venstres klimaseminar på Stortinget 19. mars. — Men det er helt naturlig at debatten om realitetene i klimaspørsmålet kommer opp. Jeg er mest overrasket over at debatten ikke har kommet før.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Venstres klimaseminar mars 2010

Foto: Kjartan Almenning

Prestrud var én av 8 innledere på Venstres klimaseminar. Seminaret samlet rundt 80 deltakere i Stortingets auditorium, og hadde som målsetning å reise nødvendig spørsmål etter klimatoppmøtet i København, og se på veien videre.

Ingen faglig klimadebatt
– Skepsis, alternative hypoteser og kritiske tilnærminger er naturlige og nødvendige deler av enhver vitenskapelig prosess, og slik sett er debatten om klimaspørsmålet nødvendig og velkommen. Men slik debatten føres, er det ingen faglig debatt, det er ingen forskningsdebatt, påpekte Pål Prestrud og foreslo at Harald Eia kanskje hadde en jobb å gjøre også her.

Alle presentasjonene er tilgjengelige som pdf-dokumenter i bunnen av artikkelen.

Pål Prestrud på Venstres klimaseminar

Foto: Kjartan Almenning

Utfordring at få vil ta belastningen
– Klimafornekterne bruker den kalde vinteren som "bevis" for at kloden ikke blir varmere. Og det er riktig at vinteren har vært kald i den vestlige verden i år, men i Longyearbyen har temperaturen vært 8 grader varmere enn normalt — og varmere enn Oslo. Man avviser solid faglig funderte lærebøker i meteorologi og bruker i stedet 3-siders nettartikler, forkastet av alle med faglig innsikt, som debattgrunnlag, sa Prestrud.

– Jeg finner situasjonen helt absurd. Forskere ønsker ikke å gå inn i denne typen debatter, det oppleves helt formålsløst. De ønsker ikke å ta belastningen, men vil heller konsentrere seg om faget. Dermed er det av 150-200 norske forskere på klimarelevante emner bare 3-4 som er aktive i debatten. Det er en utfordring, medga Prestrud.

Behov for forutsigbarhet om fornybar energi
Torger Lien fra Fred. Olsen Renewables tok for seg rammevilkårene for fornybar energi. Hans selskap har de siste 10 årene ventet på godkjenning for å bygge ut en vindmøllepark på Lista. På samme tid har de satt i gang 6 vindmølleprosjekter i Skottland.

Torger Lien på Venstres klimaseminar

Foto: Kjartan Almenning

– Så lang tid er ikke en unormal lang saksgang når det gjelder å få igangsatt vindkraftprosjekter, sa Lien. — Selv gjennom skiftende regjeringer har det ikke vært en bedring i forutsigbarheten for utbyggere. Resultatet er at Norge ikke når målsetningen om 3 TWh vindkraft innen i år. Her er det mangel på politisk vilje, og behov for klare miljømål og forutsigbarhet, mente han.

Mistillit mellom partene i København
Fra Naturvernforbundet gav Bård Lahn en statusrapport etter klimaforhandlingene i København. Han mente det var tre hovedårsaker til at forhandlingene feilet: – Man diskuterte ikke substans — landene møtte opp uten å ha forhandlingsrom. De rike landene la for lite på bordet. Og det var en grunnleggende mistillit mellom landene, basert på brutte løfter både om Kyoto-avtalen, om økonomiske tilskudd, og om manglende oppfølging av utslippskutt, mente han.

Bård Lahn på Venstres klimaseminar

Foto: Kjartan Almenning

– Det er fare for overlapping mellom lovnadene fra rike og fattige land slik systemet legges opp nå. De rike landene lover kutt som blant annet innebærer kvotekjøp fra og tilskudd til fattige land, mens de fattige landene regner de samme tiltakene inn i sine kutt. Resultatet blir lavere totale kutt enn det som loves, påpekte Lahn og avviste samtidig miljøminister Erik Solheims påstander om at Norge ikke kritiseres internasjonalt for å kjøpe seg ut av problemene. — Dette er en problemstilling som har vært påpekt i lang tid, også overfor Norge.

PROGRAM OG PRESENTASJONER

11:00 Åpning ved Trine Skei Grande, parlamentarisk leder for Venstre.

11:05 Pål Prestrud, Cicero: Det vitenskaplige grunnlaget for menneskeskapte klimaendringer, hva fører det til, og hvorfor klimarealistene tar feil. Last ned.

11:45 Torger Lien, Fred Olsen Renewables: Fornybar Energi, hva må til? Last ned.

12:25-12:55 Enkel lunsjservering

12:55 Bård Lahn, Naturvernforbundet: De internasjonale klimaforhandlingene, og hvorfor kutte i Norge? Last ned.

13:35 Ellen Hambro, Klima- og forurensingsdirektoratet: KlimaKur2020, en presentasjon. Last ned.

14:15 Marius Gjerset, ZERO: Hvor mye kan kuttes i Norge, og hvordan gjør vi det? Last ned.

14:55 – 15:10 Pause med kaffe og frukt

15:10 Svein Sundsbø, Norsk Industri: Fornybar Energi, presentasjon av Norsk Industri sitt fornybararbeide fra et industriståsted. Last ned.

15:50 Grethe Fossli, LO: Klimakutt sett fra fagbevegelsen. Hva er viktig? Last ned.

16:30 Sluttappell v/Klimanettverket, Aleksander Melli. Les hele apellen her.

16:45 — 17:00 Avslutning

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**