Den store utfordringen

Følgende innlegg om demokratiske prinsipper sto på trykk i Fredriksstad Blad onsdag 10. mars.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Ah.. vi blir utfordret. Samfunnet vårt, måten vi lever på, trosfriheten, menneskerettighetene, likeverdet mellom kjønn, demokratiet – våre viktige prinsipper blir utfordret. Da er det på tide å våkne.

Det er flott at folk er forskjellige. La mangfoldet krydre samfunnet vårt. Ja, la oss alle forme samfunnet sammen. Men det er ett prinsipp som er absolutt; det må skje gjennom åpne demokratiske prosesser. Du kan ikke true deg til rettigheter. Nettopp dette prinsippet som er så verdifullt og samtidig så sårbart krever nå at vi er våkne. Vi må argumentere for våre verdier. Vi må vise at vi er mange. Vi må opp av sofaen og ut i gata. Dette er ikke noe politikerne kan gjøre for oss. Det er oss – det sivile samfunn – som må slå ring om prinsippene. Det som vi til daglig tar for gitt, må nå vernes og kjempes for. Skulder ved skulder skal vi stå der – til tross for ulik tro eller etnisk opprinnelse – og slå ring om demokratiet. Det å forbryte seg på de demokratiske prinsippene, er trolig den største forbrytelsen du kan gjøre i vårt samfunn.

Helge B. Hasvold
Fredrikstad Venstre