Barnefattigdom – hva skal vi gjøre?

Venstres vil skjerme barnetrygden når sosialhjelpen beregnes, slik at fattige barneforeldre får bedre økonomi. Familien vil da kunne bruke pengene på det de trenger mest.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Barn

Foto: barunpatro, sxc.hu

Tiltaket vil hjelpe mange av barnefamiliene som sliter med økonomien. Det er liten grunn til å tro at pengene vil gå til familier som ikke virkelig trenger dem. Tiltaket vil ikke lage ekstra saksbehandling, og tilsvarende mer hjelp når frem til fattige barnefamilier.

I arbeidet mot barnefattigdom har Bærum Kommune satset på å støtte opp under barnas fritidsaktiviteter. Dette gjøres gjennom utlånsordninger for sportsutstyr og datamaskiner, samt støtte til betaling av medlemskontigenter. Dette tiltaket støtter opp om barnas deltakelse i aktiviteter sammen med andre barn, det er bra! Det kan også motvirke utviklingen av et digitalt klasseskille. Jeg er ikke kjent med at ordningen har blitt evaluert. For Venstre vil det være viktig å se på hvor mye av ressursene som går bort i administrasjon, og hvor presist en treffer dem med størst behov.

Venstre har i årets budsjett fått vedtatt en million til innsats mot barnefattigdom. En mulighet er å styrke den eksisterende utlånsinnsatsen, en annen mulighet er å skjerme barnetrygden så langt millionen rekker. Venstre ønsker flere gode forslag til hvordan Bærum best kan bekjempe barnefattigdom, og vi håper at dette er noe som alle partiene vil være med på å jobbe med.

Audun Vindøy
Kommunestyrerepresentant for Venstre i Bærum