Hydrogenhovedstad uten hydrogenbil

— Skedsmo kommune er Norges hydrogenhovedstad, men vi mangler en hydrogenbil, sa varaordfører Boye Bjerkholt under kommunestyremøtet i forrige uke. Men det var bare Venstre som ville gjøre kommunen til kunde hos Europas grønneste og reneste fyllestasjon på Kjeller.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Drivstoff

Foto: Microsoft

I forbindelse med åpningen av Europas første hydrogenstasjon som går på 100% fornybar energi, har Skedsmo kommune fått tilbud om å kjøpe en el/hydrogen-bil til 400.000 kr. Bilen har en innkjøpspris på 800.000, men halvparten dekkes av tilskudd fra Norges Forskningsråd. Rådmannen hadde foreslått at en slik bil skulle gå inn i den kommunale bilparken.

— Det er en utrolig spennende utvikling vi har hatt de siste årene i denne kommunen i skjæringspunktet mellom forskning, klima og næring — i stor grad med Kunnskapsbyen i førersetet. Her i Skedsmo har vi Hydrogenrådet, Norsk Hydrogenforum, HyNor og en av Europas mest innovative energiparker og Europas grønneste og reneste fyllestasjon. Hydrogensatsingen som foregår bare noen få steinkast unna rådhuset er helt i verdenstoppen når det gjelder utviklingen av morgendagens løsninger, sa Boye Bjerkholt under sitt innlegg i kommunestyret.

En rekke andre aktører i nærområdet — slik som IFE, Kunnskapsbyen og Akershus Energi — har gått til anskaffelse av en hydrogenbil.

— Dette handler om at kommunen må være med på laget, ta lederansvar og fronte nye, klimavennlige løsninger som et alternativ, argumenterte Bjerkholt.

Allikevel falt forslaget med 45 mot Venstres to stemmer.

— Det er skuffende å konstatere at et stort flertall ikke har vilje til å følge opp tidligere uttalte klimaambisjoner i praksis når vi får en slik sak foran oss. Men Venstre vil fortsette å kjempe for å gjøre den kommunale bilparken mer miljøvennlig, kommenterte Bjerkholt etter avstemningen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**