Venstre tok opp Tasta-støy i Stortinget

Venstre tok opp planen for ny E39-motorveg gjennom Tasta i Stortinget. Det er vegvesenets ønske om å slippe å gjennomføre tiltak mot støy og dermed fravike “Retningslinje for behandling av støy i arealplanlegging (T-1442)” som miljøvernminister Erik Solheim måtte gi svar på. Venstres Helge Solum Larsen er skuffet over et defensivt svar fra ministeren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Helge Solum Larsen

Foto: Frode Kleppe

Mijøvernministeren sier i svaret “Handlingsplanen mot støy angir Regjeringens totale målsetning om reduserte støyplager i 2020. Det er den totale mengden støyplagede som skal reduseres. At det i enkelte områder vil bli mer støy i løpet av denne perioden er helt klart uheldig, men ikke uventet.” Statråden åpner dermed for at innbyggere på Tasta kan måtte lide under støyplagene fra vegutbyggingen. -Jeg er utrolig overrasket over at fagstatsråden for å forbygge støyforurensing har en så slapp holdning til det å bekytte mennesker mot støy, sier Solum Larsen. -Med dette svaret kan vi stille oss spørsmål om retningslinjen mot støy egentlig har noen verdi, sier han.

Det var i brev til Stavanger kommune 5. mars 2009 at Statens vegvesen kom med påstanden om at "Retningslinje for behandling av støy i arealplanlegging, (T-1442)" åpner for å fravike anbefalte støyverdier dersom kostnadene ved støytiltak er uforholdmessig høye." Fylkesmannen i Rogaland stilte seg undrene til denne påstanden da reguleringsplan 2236 for Eiganestunnelen og den åpne motorvegen gjennom Tasta ble opphevet rundt juletider.

E39 Tasta

Foto: Statens vegvesen

I forbindelse med Stavanger kommunes nyutleggelse av planen har flertallet (Arbeiderpartiet, Høyre, KrF og FrP) endret grenseverdiene og dermed er støybegrensende tiltak tatt ut. Kulverten forbi Tasta skole er også tatt ut som juridisk krav, i tråd med vegvesenets ønske. Dermed har flertallet lagt seg på Statens vegvesens forståelse av hva T-1442 betyr for planleggingen.

Det var Venstres stortingsrepresentant Borghild Tenden som reiste spørsmålet til miljøvernministeren. Tenden var i forrige periode nestleder i Transportkomiteen.
Spørsmålet, med begrunnelse og svar finner du her >>

Venstre viser i spørsmålet til regjeringens handlingsplan mot støy der det sies: "Det er svært viktig å legge til rette for en langsiktig arealdisponering som forebygger støyproblemer. Forebygging gjennom riktig arealbruk er sannsynligvis det mest kostnadseffektive tiltaket i forhold til støy."

-Det var et prinsipielt spørsmål, sier Solum Larsen. -Dersom vegvesenets påstand med dette er rett betyr det at det ikke skal stilles særlige “kostnadskrevende” krav mot støy i planlegging av veganlegg i Norge. Det er et nederlag for de som ønsker en miljøriktig arealplanlegging.
-Ved å gi beskjed om at vegvesenets tolkning var gal ville det betydd at E39 gjennom Tasta måtte bli planlagt med alle reelle kostnader inkludert. Da ville de alternativene planene til denne åpne motorvegen vist seg å være billigere. Venstre har siden 2005 pekt på den lange tunnelen under Tasta som den mest miljøriktige og fremtidsrettede løsningen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**