Uakseptabel prisforskjell på strøm

Venstres landsstyre vedtok i helga en uttalelse om kraftpolitikk, med fokus på prisforskjellen mellom landsdelene. – Vi i Sør-Trøndelag Venstre er svært fornøyd med at landsstyret i helga var tydelig på at den store prisforskjellen er uakseptabel. Nå er det viktig for oss at Midt-Norge blir prioritert i utbyggingen av vindkraft og småkraftverk for å hindre kraftkriser i framtida, sier avtroppende fylkesleder Jon Gunnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Jon Gunnes

Foto: Rune Kongsro

Norge har ingen kraftkrise, men Venstres landsstyre mener prisforskjellene mellom landsdelene er for stor. En start av de mobile gasskraftverkene i midt-Norge for å jevne ut prisene er dyrt og miljøskadelig. Venstres landsstyre vil advare mot dette. – Selv om krisa oppleves som tøff nå, både for bedrifter og privatpersoner, så er det viktig at vi ikke tyr til kortsiktige løsninger som er sterkt miljøfiendtlige, men at vi bygger ut tiltak som relativt snart vil bedre situasjonen, og i tillegg gjøre at vi får en renere energitilførsel i regionen, sier Gunnes.

Venstres landsstyre ønsker følgende tiltak for å jevne ut prisforskjellene mellom landsdelene:

– Utbygging av strømlinjenettet. Et godt forsyningsnett vil jevne ut prisforskjellene på elektrisitet mellom landsdelene. Det har for eksempel gått tregt i planleggingen av den nye kraftlina mellom Fardal og Ørskog på grunn av konflikter mellom Statnett som vil legge heie lina i luftkabel og verneinteressene som vil ha linjen i jord- eller sjø-kabel. Lignende konflikter finner en også i Hardanger og i Nordhordland. Venstre mener det er fullt mulig å få til et kompromiss mellom interessene, slik at linjene blir kablet i jord eller sjø gjennom de mest sårbare områdene.

Vindmøller på Utsira

Foto: Norsk Hydro

– Enøkinvestering for å senke forbruket. Venstres landsstyre ønsker større Enova-innsats for bedrifter, offentlige og private slik at forbruket kan minskes.

– Ny fornybar produksjon. Venstres landsstyre ønsker en prioritering på utbyggingen av vindkraft og småkraftverk: De landsdelene som har mest anstrengt kraftsituasjon må få bygge først.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**