Tiden går fra Drammen

I motsetning til Høyre, hvor det hersker full isfront mellom Lier og Drammen er det i Venstre full enighet om fjordbyplanene.
Vi kjemper både i kommunestyret i Lier og i bystyret i Drammen for en samlet fjordbyutvikling av hele sjøfronten i indre by.
Skriver Ståle Sørensen i dette innlegget

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Drammen er et forbilde i byutvikling for andre norske kommuner. Byen trekkes frem i seminarer over hele landet for sine vellykkede byutviklingsgrep. Flere og flere norske kommuner har satt ned arbeidsgrupper for å kopiere "underet i Drammen".
Alle som har drevet med idrett eller næring vet at det ikke nytter å hvile på sine laubær. For mens Drammen var tidlig ute og nå nyter sin suksess, kommer nå kopiene for fullt. Kopiene kan vise seg å bli langt bedre enn originalen.
Hva så? Kan man kanskje spørre. Hvorfor bry seg om hva alle andre synes om ens by?
Dette er ikke bare en konkurranse om hvordan vi lager en by vi kan være stolte av.

Drammen Havn

Foto: Claus Haals

Men hvordan vi tiltrekker oss nytt idébasert næringsliv, utdanningsinstitusjoner og høyt

Ståle Sørensen

Foto: CTO

utdannede mennesker som kan skape en ny giv for næringsutvikling i vår region.
Drammen er helt avhengig av en ny giv for å ikke bare bli en forstadsby til Oslo. Drammen bør stå på egne ben og være et attraktivt alternativ for hvor firmaer velger å legge sine hovedkontorer. Drammen skal konkurrere med Oslo, Asker, Bærum og Kongsberg om de beste arbeidsplassene og de smarteste bedriftene. Da må vi utnytte indrefileten vår, sjøfronten, til noe annet enn vilkårlig arealplanlegging og lagring.
Venstres visjon er at Drammens (og Liers) sjøfront skal gjøres om til et eldorado for nye bedrifter, kultur og boliger. Holmen og omkringliggende områder skal ikke bare bli Drammens Aker Brygge, men også et sted for lettere produksjonsvirksomhet og havn.
Vi ser det i Tønsberg hvor nye eksklusive boliger ligger ved siden av et skipsverft. Man planlegger det i Ålesund, hvor boliger skal kombineres med havn og fiskerivirksomhet. Og vi ser det i Oslo, som de siste årene har frigjort enorme områder av byen til bolig, kultur og næring, samtidig som havnevirksomheten er på samme nivå som tidligere. Oslo havn klarer seg på en fjerdedel av sitt opprinnelige område, men frakter like mange containere.
Venstre vil ikke kaste ut all havneaktivitet, vi vil bare ikke utvide virksomheten. Drammen havneområde består av store områder dødarealer som kan disponeres til byutvikling slik man gjør i Oslo.
Drammen må åpne seg mot fjorden, tiden er iferd med å renne ut og andre byer er iferd med å gå fra oss med sine planer. "Underet i Drammen" som flere fagfolk har beskrevet byens utvikling som, er en kortvarig og sårbar utnevnelse.
Vi i Venstre vil videreføre underet i Drammen, vi vil åpne Drammen mot fjorden og viderutvikle denne fantastiske Elvebyen hele veien ut der elven munner ut.
Det fortjener drammenserne.

Ståle Sørensen