Tale til Landsstyret 6 mars

Ny tid krever tydeligere linjer i politikken med et større perspektiv. Dramatisk utvikling siden murens fall til idag fra 20% til 80% av befolkningen lever i en markedsøkonomi, mens like mange som sulter – ca 1 mrd mennesker. Politikken følger stort sett landegrenser — men ikke økonomien. Demokrati og menneskerettigheter må bli sterkere for å balansere denne turbokapitalismen. Vi må spre demokrati og menneskerettigheter, vi må forsvare retten til å produsere egen mat, Venstre skal jobbe for sterkere rammer for den globale øknomien. Røde og grønne skatter var ukjent — nå gjelder det å bruke markedskreftene for miljøet. Det er kalkulatorene som bestemmer, endre livene våre er vanskelig. Vi leter etter måter å slippe å gjøre forandringer på! FNs klimapanel — må legges til grunn for utviklingen framover

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Foto: Daniel Rugaas

Om Frp og FNs klimapanel i spørretimen onsdag. Klima og hverdagsbegivenheter – Vi kan ikke bare betale de fattige til å løse dette for oss. De fattige har ikke skapt utslippene. Ved ikke å gjøre noe, blir det som Spania etter sine erobringer — og tap. Vi må endre våre liv — næringslivet må endres. Regjeringen satser på å kjøpe seg fri. Kvotepenger bør brukes til å ruste opp jernbanen som er i dyp krise. Kollektivtransporten har økt med 13 % i Oslo og med redusert privatbilsime. Klimakuren er; sett i gang med en gang og få med H og Krf. Statsminsteren mangler lederskap. Skape moderne arbeidsplasser. Satse på FoU. Forskningsfrihet skal gjelde og er en viktig frihet. Og grønne arbeidsplasser. De som har spådd hva vi skal leve av har stort sett tatt feil — ikke gamle penger. Kanskje det som en liten 13 åring drømmer om. 20 nye forslag til forenkling av enkeltmannsforetak fra V i Stortinget.

De borgerlige på Christianholm Festning 17. august 2009

Foto: Stein Inge Dahn

SPU — statens pensjonsfond utland i pluss med 613 mrd økning i 2009. Dette gjør noe med oss. Bruker vi de mulighetene som dette gir oss? IA-avtalen har ikke virket og påført oss et tap på ca 140 mrd som kunne vært brukt til noe annet. Må stramme inn ca 45 mrd for å komme tilbake til handlingsregelen. Vi må evne å prioritere og peke på sammenhengene. Ikke la frykten for de fremmede slippe løs

Lars Sponheim og Trine Skei Grande på talerstolen under Venstres Landsstyremøte i Oslo 6. mars 2010.

Foto: Daniel Rugaas

Det må være Slitsomt å være populist. Eget klespoliti — forslag fra Frp i Stortinget. Bedre å ringe de 3 som har heldekkende drakt. Må skille mellom det vi liker og vil forby. I mitt klasserom sitter du ikke med caps. Milevis mellom dialog om hva som er negativt og et faktsik forbud. Statsminsterens fravær gir stort spillerom for Frp. Religiøse virkeligheten i en flerkulturell hverdag. Unngå de ekstreme innslagene i debatten. De som har tatt utdanning og likevel ikke får jobb er farlig. Venstre er viktig i denne debatten – Asyl og Toleranse

Lars Sponheim på Christianholm Festning

Foto: Stein Inge Dahn

Rart for meg å stå her. Oppbrudd. Mye sorg — har vært glad i dette livet. Men er takknemlig for alt jeg har fått opplevd. Men ser framover. Trine får en krevende jobb. Høstens valg trist for norsk politikk. Nytt flertall som avpolitiserer Norge. Sementerte en 2-blokk deling. Vanskelig mot 2013. Løfte og bygge sentrum sten for sten. Et sentrum må bli større. Et Ap i mindretall som må gjøre opp med sentrum. V større appell til urbane velgere enn Krf og Sp. Vi har mye felles med Sp og sentrum — felles rot. V har større voksemuligheter enn de 2 andre. Lykkelig som liten — småbedrifter. Håper at du lykkes enda bedre enn meg

Foto: Daniel Rugaas

Desentralisering av makt. Bygge profil og parti. V har en plan — til VG. Kunnskapsrevolusjon. Miljøvennlig løsninger. Et samfunn i balanse. Alt er basert på kunnskap. Distriktspolitikken basert på kunnskap. Skolen. FoU. Høgskoler og universitet. Endringen ligger hos den enkelte borger. Frihet og trygghet hører sammen. Bruke kunnskap for å endre samfunnet. Kunnskap er endring. Sammen med menneskerettigheter. Toleranse Og framtidstro.
Debatt:
Ola: vise lederskap viktig framover
Manglende oppfølging i rusomsorgen
V må satse mer på utenrikspolitikk
FN gjør en god jobb i Libanon
Golan siden1974 — og Hebron
Kjartan fra UV:
30.000 dør hver dag
1 mrd for under 1 dolalr om dagen
Krav om en mer rettferdig verden
Større andel av verdenshandelen
Må ofre landbruket og subsidiene