Markalinja må komme

Følgende innlegg sto på trykk i Fredriksstad Blad lørdag 6. mars.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Sitat: " En markalinje er beregnet å få en ÅDT (les årsdøgnstrafikk) på ca. 21.000 kjt/døgn mellom Veumveien og rv 109 og ca. 15.000 kjt/døgn på brua over Glomma. Tiltaket vil i stor grad avlaste rv 110 gjennom Fredrikstad. Ved Dammyr reduseres trafikkvolumet fra ca. 35.800 til 18.900 kjt/døgn, og over Fredrikstad bru reduseres trafikken fra 29.200 til 21.400 kjt/døgn."

Dette er en direkte avskrift fra vegvesenets egen konseptvalgutredning, som ble presentert for offentligheten 1. mars.

Venstre takker og bukker. Vi fikk bekreftelse på det vi sa våren 2007. Nevnte reduksjon ved Dammyr vil ikke merkes bare der, men i hele sentrum og i nærliggende boområder med utgangspunkt i rundkjøringen på Christianslund.

Ja, så stor vil trafikken på den nye markalinja bli at vegvesenet anbefaler 4-felts vei, dersom den skal bygges. Men det anbefaler ikke vegvesenet. De vil heller ha 4-felts vei fra Simo, gjennom St.Hansfjellet og videre til St.Croix rundkjøringen. Hvor det — etter vår mening — legges opp til en enda større trafikkork i fremtiden enn i dag, i og med at Fredrikstad broa ikke får utvidet kapasitet for kjøretøyer.

Fredrikstad Venstre har stor tro på at markalinja vinner frem når bystyret skal gjøre sine vedtak.

Ulf Trenum (V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**