Stille i Paradis

Stavangers største utbyggingsområde kan bli liggende brakk i lang tid fremover. Det frykter nestleder i kommunalstyret for byutvikling, Venstres Helge Solum Larsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Helge Solum Larsen

Foto: JAS

Reguleringsplanen som ble lagt frem for to og et halvt år siden skulle forvandle Paradis-området i Stavanger til et moderne byområde med kafeer, sjøboder, badeanlegg, boliger og arbeidsplasser.
I dag vet ingen hva som skjer med de storslåtte utbyggingsplanene.
– Det er en fare for at det kan bli liggende brakk i alle fall mye lenger enn det vi burde få til, sier Helge Solum Larsen.

I 2008 ble den lenge etterlengtede godsterminalen på Gandal tatt i bruk. Paradis-området i Stavanger kunne endelig frigjøres til det som skal bli Stavangers mest moderne byområde.
Siden den gang har det vært stille i Paradis. Alt tyder på at Jernbaneverket vil beholde den gamle driftsbanegården og bygge oppstillingsplass i Paradis for togene som skal kjøre dobbeltspor på lokalruten til Jæren.
Dette vil ikke politikerne i Stavanger ha, i dette området. Og det kan i verste fall bety at Paradis og planene om parker, sjøboder, kaféliv, boliger og kontorer, blir liggende brakk i lang tid fremover, frykter Solum Larsen.

– Enten gir stavangerpolitikerne etter, eller så vedtar de en annen plan enn det jernbanemyndighetene vil ha, sier han. Og da må planen helt til departementet for å få sin avklaring, og det kan ta veldig lang tid.

– En tredje mulighet er selvfølgelig slik situasjonen er nå, at området blir liggende uten at det får sin reguleringsmessige avklaring og uten at vi får noen ny aktivitet inn i området. Og det ville vært forferdelig trist, sier Solum Larsen. Solum Larsen utelukker heller ikke å dele opp planområdet slik at områdene utenom driftsbanegården blir sluttbehandlet.

Les mer hos NRK, her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**