Norge trenger et sterkt Venstre

Avtroppende leder Lars Sponheim og parlamentarisk leder Trine Skei Grande, framførte sine budskap i fellesskap til Venstres landsstyre i dag. De tok til orde for toleranse og liberale verdier, og avstand fra populisme og galopperende offentlige utgifter. — Det må være slitsomt å være populist, når standpunktene ikke varer mer enn en uke, uttalte Venstres Trine Skei Grande til stor applaus fra landsstyret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Lars Sponheim og Trine Skei Grande delte på oppgaven med å tale til Venstres landsstyre. Sponheim hadde flere utfordringer til sin sannsynlige etterfølger.

Foto: Daniel Rugaas

Hun siktet blant annet til debatten om forbud mot hijab og burka, og gav et realt spark til ytterfløyene i norsk politikk.

– Man er mot moralpoliti, men vil ha klespoliti. De eneste som har klespoliti er Taliban, påpekte hun.

Ekstreme meninger
Skei Grande brukte store deler av innledning til å advare mot at de ekstreme meningene får vinne fram i integreringsdebatten.

- Den flerkulturelle virkeligheten stemmer ikke med medias fremstilling, påpekte Trine Skei Grande.

– Den flerkulturelle virkeligheten stemmer ikke med medias fremstilling, påpekte Trine Skei Grande.
Foto: Daniel Rugaas

– Den flerkulturelle virkeligheten stemmer ikke med medias fremstilling. Det er slik at muslimer besøker norske kirker og søker råd hos kristne prester. Dessverre har vi en statsminister som er fraværende i den polariserte debatten om ytringsfrihet og trosfrihet. Det er farlig fordi innvandrere som har gjort alt rett i Norge, lært seg språket og tatt utdannelse, ikke får jobb. Det er skummelt å ha generasjoner som føler seg tilsidesatt og som føler de ikke blir hørt, uttalte Skei Grande

Trenger global politikk
Venstres avtroppende Leder Lars Sponheim innledet sin bolk med å peke på de globale utfordringene verden står ovenfor. Han tok til orde for en global politikk for å møte den globale turbokapitalismen.

– Markedsøkonomien har løst mange utfordringer, men turbokapitalismen utvikler seg uten å møte politisk motstand. Verdens globale bruttoprodukt har økt, men andelen fattige er forblitt konstant, påpekte Lars Sponheim.

– Venstres svar er mer global politikk, mer demokrati og å spre menneskerettigheter. Der har verden svikta, og der har vi svikta i norsk politikk. Venstres ærend er å sørge for mer global politikk og å spre demokrati og menneskerettigheter, la han til.

- Mange gleder seg over små feil i klimapanelet. Enten de har rett eller feil, har vi alt å tjene på å gjøre de samme endringene, sa Sponheim.

– Mange gleder seg over små feil i klimapanelet. Enten de har rett eller feil, har vi alt å tjene på å gjøre de samme endringene, sa Sponheim.
Foto: Daniel Rugaas

Har alt å tjene på klimatiltak
Sponheim pekte også på at klimapolitikken er på ny aktualisert.

– Men hva er det vi gjør? Vi leter etter måter å slippe å gjøre endringer på. Mange gleder seg over små feil i klimapanelet. Enten de har rett eller feil, har vi alt å tjene på å gjøre de samme endringene. Vi vil uansett ha glede av mer fornybar energi og ny teknologi, uttalte Lars Sponheim.
Trine Skei Grande tok et oppgjør med regjeringens oppfølging av klimapolitikken som er tungt basert på tiltak i utlandet, og hvor nasjonale tiltak mangler.

– Hva er det vi sier? Vi betaler de fattige for å gjøre klimajobben for oss og lener oss tilbake på formuen vår. Det er feil av to grunner. Vi legger byrden over på de fattige. Gjør vi ingen ting, stagnerer vi. Da vinner de andre landene, påpekte Skei Grande.

Bruker for mye penger
Sponheim pekte på flere utfordringer med en bugnende nasjonalformue.

– Statens pensjonsfond Utland gjør at vi er i en ufattelig, eventyrlig økonomisk situasjon. Man kan nesten lure på om vi bare skal slutte med budsjetter og regnskap og bare bruke så mye vi kan. Nå bruker vi 120 mrd. kroner mer fordi vi ikke nådde målene om sykefravær. Det er penger vi kunne brukt på andre ting, forskning, næring, jernbane, la Sponheim til.

Han hadde en sterk bønn til Trine Skei Grande som er innstilt som ny leder for Venstre.
– Venstre skal være det partiet som peker på disse grunnleggende forholdene hele tiden. Politikk handler om å prioritere, ikke bare bruke mer. Til slutt er det ikke rom for bedrifter i Norge, bare oljepenger, slo Sponheim fast.

Trine Skei grande tok utfordringen på strak arm.

Småbedrifter og gründere
– Det vi skal leve av i fremtiden er alle de tingene vi ikke veit. Ideene i hodet på en 13-åring og det som skjer i Forskningsparken. Da er det på tide å løfte småbedriftene. Venstre har i Stortinget fremmet 20 forskjellige forslag for å gjøre hverdagen bedre for de som skaper sin egen arbeidsplass. Venstre satser på gode ideene, for skaperkraften og den frie forskningen, sa Skei Grande.

Talerne rundet av og pekte på rommet for Venstre som drivkraft i norsk politikk og behovet for et sterkt sentrum for å forhindre en sementering av en høyre og en venstreside.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**