Duett fra Lars og Trine

Den politiske debatten på landsstyret i Venstre, ble innledet av duoen Lars Sponheim og Trine Skei Grande. Demokrati, menneskerettigheter og miljø var hovedtema.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Lars Sponheim og Trine Skei Grande på talerstolen under Venstres Landsstyremøte i Oslo 6. mars 2010.

Foto: Daniel Rugaas

En komplett verden
– Det er et økt behov for global politikk og fokus på demokrati og menneskerettigheter. Venstre må bli flinkere til å engasjere seg i menneskerettigheter for at verden skal bli komplett, innledet Lars Sponheim.

Fra rød til grønn skatt
For Venstre er det viktig å bruke markedskreftene og økonomien i miljøets tjeneste. Venstre har i mange år programfestet en økonomisk politikk som går fra rød til grønn skatt. Det er enklere å påvirke utviklingen av bedrifter og utslipp ved overgang fra rød til grønn skatt. Det er adskillig vanskeligere å endre vår egen livsførsel. Vi må ikke lete etter måter å slippe endringer på, sa Sponheim.

Ikke sett konklusjonene til FNs klimapanel i tvil
– Det er ingen vits å tvile på FNs klimapanel. Vi må gjøre de endringer som skal til for å nå lavutslippssamfunnet, skape de miljøvennlige bedriftene og den miljøvennlige teknologien. Dersom vi mot formodning tar feil, har vi ikke tapt noen ting. Vi har vunnet i dobbel forstand. Vi har fått fremtidens bedrifter, ny teknologi, økt kunnskap og et renere miljø, sa Lars Sponheim.

Kvotepenger til jernbane
– Jeg har et ønske om at Norge skal være en like bra energinasjon i fremtiden som vi er i dag, men på fornybar energi, sa Trine Skei Grande.
Hun var også inne på Venstres forslag om å bruke kvotepengene til å satse på en moderne jernbane.

Kunnskap er fremtiden
Trine hadde følgende kommentar til Giskes jakt etter hva vi skal leve av i fremtiden. – Det er skaperkraften vi skal leve av i fremtiden, ikke "gamlepengene". Det er ideene i hodene til våre barn. Det er kunnskap over hele linja, enten det er innenfor helse, skole, næring og forskning som er fremtiden. Småbedriftene og skolen må få satse på kunnskap, ikke rapportering og byråkrati. Derfor har Venstre bl. a lagt frem for Stortinget 20 tiltak for småbedrifter. Venstre tror det er behov for å være litt revolusjonær, vi må ha en kunnskapsrevolusjon, avsluttet Trine.

Politikkens antabus
Handlingsregelen er politikken antabus. Vi kan ikke bruke mer penger enn det vi tåler. – Mitt ønske er at Venstre også i fremtiden skal være det edruelige partiet som holder Handlingsregelen høyt, avsluttet Lars Sponheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**