– Uakseptabelt av Ordføreren

— Jeg er veldig for at vi får gode låneavtaler som sikrer god kvalitet på kulturtilbudet vi gir haldenserne, men det er uakseptabelt at Ordføreren tar opp et slikt lån på vegne av kommunen, uten at kommunestyret samtykker i det. Dette er et hån mot lokaldemokratiet i byen vår, uttaler Venstres Per Magnus Finnanger Sandsmark.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Per Magnus Finnanger Sandsmark

Foto: Halden Venstre, arkiv

I går godkjente kommunestyret i Halden et lån på 9,7 millioner kroner av Halden Sparebank1 til utstyr i Brygga Kultursal. Ordfører Per-Kristian Dahl tok opp det rentefrie lånet på vegne av kommunen i 2008 uten godkjennelse av kommunestyret. Lånet skal betales tilbake senest i 2013.

— Jeg er veldig for at vi får gode låneavtaler som sikrer god kvalitet på kulturtilbudet vi gir haldenserne, men det er uakseptabelt at Ordføreren tar opp et slikt lån på vegne av kommunen, uten at kommunestyret samtykker i det. Dette er et hån mot lokaldemokratiet i byen vår, uttaler Venstres Finnanger Sandsmark.

Dersom kommunestyret ikke hadde vedtatt å godkjenne låneopptaket hadde ordfører Per Kristian Dahl stått ansvarlig for lånet.

— Jeg unner ikke Ordføreren det økonomiske tapet, men haldenserne bør huske på denne og andre saker som viser at Arbeiderpartiet ikke alltid tar byens befolkning på alvor, fortsetter Venstres Finnanger Sandsmark.

Alle Venstres tre representanter i Halden kommunestyre kommer stemte i dag for lånet, med en protokolltilførsel i tillegg.

— Arbeiderpartiets rot må ikke gå utover kvaliteten på kulturtilbudet til innbyggerne våre derfor stemmer vi for med et tillegg som presiserer at slik lefling med kommunens økonomi er uakseptabel praksis, avslutter Venstre-politikeren.

Lånet til kultursalen har tidligere skaffet hodebry for lokalpolitikerne i Halden. Våren 2008 krevde Halden Sparebank1 ønsket at Haldens nye kultursal skulle hete Sparebanksalen, i og med at de skulle gi dette lånet til kommunen. Banksjefen i lokalbanken reagerte da på at kommunens åpningskomité for Kultursalen, der også Venstres Finnanger Sandsmark var representert, hadde lyst ut en åpen navnekonkurranse. Kravet fra banksjefen ble senere trukket og navnet ble Brygga Kultursal.

Protokolltilførsel

Venstre har under tvil valgt å stemme for å godkjenne dette lånet fordi pengene er brukt og at vi anerkjenner nødvendigheten av profesjonelt utstyr i Brygga kultursal.

Samtidig vil Venstres representanter i kommunestyret understreke at dette er en svært uheldig sak for lokaldemokratiet i Halden. At Ordføreren på vegne av kommunen har tatt opp et rentefritt lån på 9,7 millioner kroner, uten kommunestyrets samtykke, er uakseptabel praksis.

Venstre har derfor valgt å stemme for saken, for å sikre en godt utstyrt kultursal, samtidig som vi er dypt bekymret over ordførerens omgåelse av kommuneloven. Vi beklager også hemmeligholdet av forholdet.

Atoosa P-J Thunem Roar Günther Andersen Per Magnus F. Sandsmark

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**