Landsstyremøte i Venstre

Denne helgen samles Venstres landsstyre i Oslo. Lars Peder Nordbakken og Inger Johanne Bjørnstad møter fra Akershus. Akershus Venstre foreslår en politisk uttalelse om personvern.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Lars Sponheim taler til Venstres landsstyremøte

Foto: Frode Fjeldstad

Lars Sponheim og Trine Skei Grande har politiske innledninger kl. 12:00 på lørdag.

Akershus Venstre har sendt inn et forslag til politisk uttalelse:

Styrk personvernet!

Samfunnsutviklingen i Norge har ført til at personvernet er truet på stadig flere områder. Stadig flere av våre daglige gjøremål blir registrert, og omfanget av overvåkning i offentlige rom har økt dramatisk. Venstre mener det blir stadig viktigere å fokusere på de store personvernutfordringene i tiden framover.

Stortinget må si nei til Datalagringsdirektivet.

Stortinget må si nei til Datalagringsdirektivet. Motstanden mot datalagringsdirektivet er stor i hele Europa. I løpet av det siste året har personvern blitt et av de store politiske diskusjonstemaene i Storbritannia og den tyske grunnlovsdomstolen har nylig besluttet at gjennomføringen av EUs datalagringsdirektiv er i strid med forbundsrepublikkens grunnlov. Venstre mener at regjeringen må hindre at Datalagringsdirektivet blir en del av norsk lov, om nødvendig ved å bruke reservasjonsretten.

Internett og teknologi- og kommuni kasjonsutviklingen fører med seg betydelige utfordringer for personvernet. Det blir stadig lettere å tilgjengeliggjøre og koble personopplysninger – både for offentlige og private aktører. Krav til lagring av stadig større datamender gir økt risiko for lekkasje av sensitive opplysninger og ID-tyveri. Venstre ønsker å skjerpe lovverket og styrke innsatsen for personvernet på nett.

Venstre ønsker en helhetlig gjennomgang av tilstanden for personvernet i Norge, og mener det er nødvendig å styrke innsatsen for offentlige instanser som skal ivareta den enkeltes personvern.

Les mer om Venstres landsstyremøte her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**