Entreprenører for framtida

Entreprenørskap er med på å skape vår felles framtid. Målet må være et bærekraftig miljø og gode produktideer som kan skape verdier for oss selv og samfunnet, sier Inge Solli – fylkesvaraordfører for Venstre, i et leserinnlegg i Romerikes Blad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Inge Solli

Ungt Entreprenørskap er viktig for at elever ved videregående skoler skal kunne lære hvordan produktideer blir til, hvordan ideene skal omformes til produkter som kan selges i markedet. Det blir stadig viktigere å ta vare på miljøet, og miljøvennlige produkter vil ha et stort potensial i tiden framover. Disse produktene kan skapes i ungdomsbedriftene. Men like viktig er det at entreprenørskap kan skape nysgjerrighet og interesse for å utdanne seg innen forskning, produktutvikling, tekniske fag og økonomi. Bare for å nevne noe.

Et høydepunkt
Akershusmesterskapet for ungdomsbedrifter er et høydepunkt for oss som har gleden av å delta som dommere under arrangementet. Det er godt å se at så mange elever ved våre videregående skoler viser så sterkt engasjement i å vise fram sin bedrift og sine produkter. Det ligger ofte mye godt arbeid bak det som vises fram under mesterskapet, og de beste får muligheten til å konkurrere mot andre ungdomsbedrifter i Norge og utlandet.

Og de som ikke når opp i konkurransen, har ofte lært mye i arbeidet med Ungt Entreprenørskap. Det gjelder å lære av det som man har lykkes med, men også når det hele ikke har gått etter planen. Å jobbe i en ungdomsbedrift krever andre egenskaper enn bare å være såkalt skoleflink. Det er derfor ikke bare de som er best i matte som gjør det godt i ungdomsbedriftene. Det gjør godt å lykkes i noe, og de som lykkes med sin ungdomsbedrift, vil ha god grunn til å være fornøyd med det de har fått til.

Verdt å satse på
Det koster penger å gjennomføre aktiviteter i Ungt Entreprenørskap Akershus, og fylkestinget har derfor vedtatt å øke bevigningen i 2010. Vi har sett verdien av arbeidet som Ungt Entreprenørskap gjør, og ser fram til økt aktivitet i tiden framover. Ungt Entreprenørskap Akershus har en engasjert
og dyktig stab. Dette og mange gode lærere ved de videregående skolene skaper en god ramme rundt arbeidet med entreprenørskap og ungdomsbedrifter i fylket vårt.

Forsmak på arbeidslivet
God utdanning og fagkunnskaper er viktig for å lykkes i arbeidslivet. Men sterkt engasjement, arbeidsvilje og gode samarbeidsegenskaper er like viktig. I ungdomsbedriftene lærer man en del om hva som skal til for å lykkes i en bedrift. Inkluderende arbeidsliv er en del av dette. Dersom det ikke skapes et godt arbeidsmiljø og gode relasjoner mellom medarbeiderne i bedriftene, blir det helt umulig å skape resultater over tid. Det er viktig å lære hva som kreves av deg når du skal ut i voksensamfunnet og i arbeidslivet. Ungt Entreprenørskap og ungdomsbedrifter kan gi en forsmak på dette. Samarbeid med lokalt næringsliv er bra, enten folk fra næringslivet trekkes inn i opplæring ved skolene, eller ved at ungdomsbedriftene søker råd hos bedriftene rundt produktideer og hvordan en ungdomsbedrift kan lykkes.

Nyttig erfaring
De videregående skolene i Akershus har et stort antall ungdomsbedrifter, og vi har over tid sett at mange av våre elever har hatt stor glede og nytte av arbeidet i sin ungdomsbedrift. Her kan du kombinere teori og praksis, og du kan prøve ut ideer og gjøre erfaringer som kan ha stor betydning for yrkesvalg. I tillegg til nytteverdien, så er læringsgleden i ungdomsbedriftene av stor verdi. Den som har det gøy på jobben, skaper som oftest de beste resultatene også. For bedriften, og for samfunnet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**