Vil at kommunen skal kjøpe elbiler

Venstres Heidi Flaten vil at Levanger kommune skal begynne å benytte elbiler som fremkomstmiddel i kommunens egen bilpark. Hun tar opp saken i kommunestyret og foreslår at Levanger kommune har en strategi for elbiler klar før sommeren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Heidi Flaten

Foto: Fotograf Hattrem

Levanger kommune tilrettelegger nå ladepunkter for elbiler i Sverres gate, og Venstre vil derfor at kommunen følger opp denne miljøsatsningen, sier Flaten. Elbiler har null utslipp av CO2 eller NOx ved bruk, og elektriske motorer er opptil fem ganger mer energieffektive enn bensin og dieselmotorer.
Utgiftene til drift og vedlikehold av elbiler er lave, og bilene har en rekke økonomiske fordeler, som f.eks. momsfritak og ingen årsavgift.

-Å ta i bruk biler som ikke forurenser kan begrense miljøbelastningen. Elbilen er kjent for å være en bil som ikke forurenser og som nesten ikke støyer. Klimautfordringene tilsier at det er nødvendig med snarlige og kontinuerlig forbedrede tiltak for å nå målsettingen reduksjon i utslippene av klimagasser. Som en stor samfunnssektor er det viktig at kommunene og det offentlige bidrar til reduserte utslipp, avslutter Heidi Flaten i Levanger Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**