Nedbyggingen av Bærum

Utbyggingspresset er som en stor elv, og som kjent velger vannet minste motstands vei. Hvis vi som politikere ikke evner å sette klare grenser og bygge solide demninger, vil vannet strømme inn der vi ikke ønsker det.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Ole Andreas Lilloe Olsen

Foto: Jan Schwenke

Feige politikere
Det er ikke uten grunn at Bærum har blitt hengt ut som nedbyggingsversting. Bærums politikere har vært både late og feige. Vedtaket om nedbyggingen av Gjønnesjordet er det siste eksempelet. En helt unødvendig nedbygging som tar verdifull dyrket mark.

Må sette klare grenser
Det politiske flertall ønsker å bevare Bærum som en åpen, grønn og landlig kommune. Da må vi sette ned absolutte grenser nå. Vi må ha et demningsverk som holder. En tar du den så tar du den politikk må vi sette en klar stopper for. Venstre vil si stopp til all videre omdisponering av dyrket og dyrkbar mark. Forslaget til kommuneplan er bra, men går ikke lang nok.

Vi må si klart nei til alle forslag om næringsområder på Løken gårds arealer ved Plantasjen på Rud. Vi må si klart nei til gravlund på Bryn gård. Venstre sier også klart nei til Byggmakkers ønsker ved Berger gård. Løvenskiold har mer enn nok arealer til både et fantastisk boligprosjekt, idrettsbane, skole og barnehage innenfor det eksisterende næringsarealet på Fossum. Alternativet er en fortsatt næringsvirksomhet som går i minus eller på sparebluss. Det er helt unødvendig for å få økonomi i prosjektet å ta av Smiejordet. La det være!

Vi må være modige. Tørre å si nei og orke å stå i mot utbyggingskreftene selv om de har aldri så mye penger i ryggen.

Vi har arealer
Bærum har fortsatt næringsarealer som er elendig utnyttet. Næringsaktører må tvinges til å søke sammen og utnytte disse arealene mye bedre. Langs Ringeriksveien ligger det næringsarealer med lavest tenkelige arrondering og utnytting. Hva om Byggmakker fant sammen med noen av aktørene der og laget et skikkelig "Bygg og bo område"? Det kunne gitt potensial for utvikling det! Monter på Stabekk burde jo også flyttes dit. Det er boliger vi trenger ved stasjonen på Stabekk — ikke bilbasert storhandel.

Glem også boliger og offentlig bebyggelse ved gamle Sjømennenes helseheim. Omsorgssenteret kan utvides noe og i tillegg kan vi her få den kirkegården vi nå trenger i Bærum vest. Bygg en flott terrassert gravlund med flott utsikt og hyggelige sitteplasser. Det er viktigere at det er koselig å besøke sine kjære på en gravlund enn at den ligger i gangavstand fra kirken.

Transformasjon
Bærum trenger arealer til en rekke offentlige formål. Rådmannen har nettopp fått en ordre om å finne egnede arealer. Venstre mener grøntområder og dyrket mark må unntas fra leteområdene. Vi har fortsatt bebygde arealer som kan utnyttes bedre og vi har arealer som kan transformeres. Bærum kommune eier både parkeringsplassen ved biblioteket på Bekkestua, selve biblioteket og brannstasjonen. Når nå brannstasjonen planlegges flyttet til sletta ved Gjønnes stasjon, bør hele kommunens område i Bekkestua sentrum vurderes på nytt. Ta det vi har, skap en optimal utnyttelse og gi det en spennende arkitektur. Det gir utvikling!

Ole Andreas Lilloe-Olsen, gruppeleder Bærum Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**