Venstre anser slepebåtberedskapen som et godt resultat av sørlandsk engasjement

Innlegg på bakgrunn av utspill fra Fremskrittspartiets Ingebjørg Godskesen denne helgen om slepebåtberedskap og fylkessammenslåing.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Av Arnt Gunnar Tønnesen
leder i Agder Venstre

Slepebåten BB CONNECTOR

Foto: Stein Inge Dahn

I Agderposten lørdag 27. februar kobler Fremskrittspartiet og stortingsrepresentant Ingebjørg Godskesen slepebåtberedskapen sammen med fylkesdebatten.
-Når slepebåten BB CONNECTOR ikke har vist seg øst for Lillesand, er dette et varsko til debatten om fylkessammenslåing”, uttaler hun. Hun får støtte fra sin kollega på Aust-Agderbenken, Freddy de Ruiter, som uttrykker forståelse for disse reaksjonene.

I Venstre derimot, anser vi slepebåtberedskapen som et godt eksempel på hvordan felles engasjement fra politikere fra hele Sørlandet har bidratt til en god ordning som kommer hele landsdelen til gode. Venstres stortingsrepresentant Anne Margrethe Larsen fra Flekkefjord tok denne saken opp flere ganger i Stortingets spørretime. Også Godskesens forgjenger Torbjørn Andersen engasjerte seg i saken. I hans spørretimespørsmål i 2006 tok han utgangspunkt i skipsulykker som hadde skjedd utenfor Lyngdal og utenfor Søgne. Det er følgelig grunn til å mene

Olje fra FULL CITY på strand i Grimstad

Foto: Jan Kløvstad

at disse politikerne da avslørte et noe større landsdels-format enn hva som i dag kommer til uttrykk fra Aust-Agder benken. Men det var først etter at bulkskipet FULL CITY havarerte på Telemark-kysten like før Stortingsvalget i fjor at den rødgrønne regjeringen reagerte.

Slepebåtberedskapen på Sørlandet er etablert for å fylle hullet som er på kyststrekningen mellom Langesund og Tananger, hvor det allerede finnes slepebåter i beredskap. Det geografiske midtpunktet på denne strekningen ligger omtrent i Mandal. Den delen av kyststrekningen som er mest utsatt for skipshavari, er farvannet mellom Søgne, Lindesnes, Lista og Jæren. Årsaken til dette er at mye av den omfangsrike skipstrafikken som skal til og fra havner i Østersjøen og Kattegat, legger kursen relativt nært norskekysten i dette farvannet. Dette er skipstrafikk med et meget betydelig forurensingspotensial, noe som miljøkatastrofene med tankskipene ERIKA og PRESTIGE viste.

Dersom en slepebåt skal fungere i en krisesituasjon, er det viktig at den brukes i det daglige slik at mannskapet er trent opp til å håndtere slepeutstyr og kjenner båten sin og dens begrensninger. De havnene på Sørlandet som har det altoverveiende antallet av anløp med så store skip at det rutinemessig er behov for slepebåtassistanse, er Kristiansand, Farsund og Kvinesdal. Agder Venstre er trygg på at tilstedeværelsen av BB CONNECTOR og det profesjonelle mannskapet der om bord, innebærer en betydelig styrking av sikkerheten på hele Sørlandskysten, også i Aust-Agder. Vi er også overbevist om at Kystverket, som har sitt regionkontor for landsdelen vår sentralt plassert på brygga i Barbu, har etablert gode rutiner for å styre den slepebåtberedskapen som de betaler for.

Agder Venstre ett fylke

Venstre mener at innbyggerne på Sørlandet bør velge å slå sammen fylkeskommunene slik at Agder blir Norges sjette største fylke. Vi tror at vi da vil få et mye større engasjement fra landsdelens folkevalgte, slik at vi kan vinne gjennomslag i andre store saker som er viktig for

Arnt Gunnar Tønnesen

Foto: Jan Kløvstad

næringslivet, miljøet og menneskene som bor her. Det er et spørsmål om politikerne som nå først og fremst synes å være opptatt av sin egen lille bakgård, har det formatet som trengs for å bidra til en slik positiv og fremtidsrettet utvikling for Agder.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**