Meld fra om behov for trafikksikringstiltak

FAU ved skolene i Hurum må legge seg i sælen og melde fra til kommunen om særskilt farlige trafikkstrekninger. Men dette må gjøres innen 1. mai hvert år.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Hurumvei, bil, vei

Foto: Finn Dale Iversen

– Kommunen har anledning til å gjennomføre enkelte mindre kostbare trafikksikringstiltak, som f.eks. utvidelse av busslommer. Dersom du opplever at skoleveien kan gjøres tryggere uten at det koster millioner, så tips FAU, oppfordrer Venstreleder Gunn-Torill Homme Mathisen, som er skremt over ulykkestallene på norske veier. – Vi må gjøre det vi kan lokalt for å bedre trafikksikkerheten, sier hun.

Trafikkulykke sikkerhet

Foto: © István Csák | Dreamstime.com

– Venstre hadde topp fokus på trafikksikkerhet i regjering, da gikk ulykkestallene ned. Regjeringen må ta et helhetlig ansvar for trafikksikkerheten, og ikke dumpe alt ansvar over på billistene alene. Det må systematisk jobbing til og i den anledning har Venstre lansert 10 punkter for bedre trafikksikkerhet på veiene våre, sier Homme Mathisen.

Venstres 10-punktsplan for en bedre trafikksikkerhet

1) Mer offensive holdningskampanjer med sterkere virkemidler
2) Mer synlig politi på veiene
3) Redusert fartsgrense på ulykkespunkter