Løftebrudd om samferdsel

– Jeg reagerer svært sterkt på signalene som kommer fra de rødgrønne om kutt i vedtatte planer innenfor samferdselssektoren, og vil ikke nøle med å karakterisere dette som løftebrudd. Det er ikke akseptabelt, sier Venstres samferdselspolitiske talskvinne Borghild Tenden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

VG melder i dag at det ligger an til flere betydelige kutt i regjeringens løfter om å satse milliarder på vei og jernbane. Det får stortingsrepresentant Tenden til å reagere.

– Vi ligger allerede på etterskudd i forhold til Nasjonal Transportplan (NTP), og dersom man skal redusere ytterligere i samferdselsbevilgningene vil planen miste det meste av sin hensikt. Så godt som alle partier på Stortinget ønsker å redusere oljepengebruken, men å kutte i den vedtatte transportplanen er definitivt ikke veien å gå, understreker Tenden, som i forrige periode var nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

– For Venstre er en storsatsing på en konkurransedyktig infrastruktur for miljøvennlig og ressurssparende gods- og persontrafikk en av de viktigste nasjonale oppgavene i de kommende årene, og med situasjonen vi nå opplever i samferdsels-Norge burde det være åpenbart at vi rett og slett ikke har råd til å redusere i bevilgningene, sier Tenden.

– Det er et paradoks at de rødgrønne i fire år har skrytt på seg en "historisk satsing" på samferdsel, reist land og strand rundt og brukte hele valgkampen på løfter som nå ser ut til å ikke bli innfridd. Det bør velgerne merke seg, avslutter Tenden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**