Alvdal Venstre krever klimarapportering i kommunen

Venstres gruppeleder Ola Eggset har sendt et grunngitt spørsmål til ordføreren om klimarapporteringen i kommunestyremøtet 4. mars. Ordføreren erkjenner at det ikke er fremmet sak om dette slik intensjonen var, og at det ikke er etablert noe system for tilbakemelding fra enhetene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Det grunngitte spørsmålet lyder slik:

Alvdal kommune
v/ordføreren

Klima- og energirapportering i kommunens årsmelding — grunngitt spørsmål.

Alvdal Venstre henvendte seg til ordføreren i mars 2009 med forslag om å fremme sak om klima- og energirapportering i kommunens årsmelding gjeldende fra og med driftsåret 2009. Hensikten var å ha tid nok til å forberede slik rapportering. Ordføreren svarte 15. april 2009 følgende: Sak om rapportering av miljøtilstanden i kommunens årsmelding fra og med 2009 (våren 2010) vil legges fram i forbindelse med/i etterkant av behandling av klimaplanen i Alvdal.

Utarbeidelse og behandling av klimaplan har tatt tid og sluttbehandling vil trolig ikke skje før årsmeldingen skal behandles i løpet av våren. Etter gjennomgang av klimaplanforslaget kan det dessuten konstateres at planen i begrenset grad gir føringer for hvordan slik rapportering kan/skal gjennomføres.

På den bakgrunn stiller Alvdal Venstre følgende spørsmål til ordføreren:

Hvordan vil ordføreren sikre at “årsmeldingen fra og med 2009 (våren2010)”, slik ordføreren sjøl uttrykte det i sitt svarbrev til Alvdal Venstre, rapporterer om klima- og energisituasjonen i kommunen også for 2009?

Alvdal, 26. februar 2010

For Alvdal Venstre
Ola Eggset

Ordførerens svar var slik:

Svar på grunngitt spørsmål fra Venstre 04.03.10

Alvdal Venstre etterspør hvordan ordfører vil sikre at årsmeldingen for 2009 rapporterer om klima- og energisituasjonen i kommunen siden kommunens klima- og energiplan ikke er endelig vedtatt, og det derfor ikke er fremmet sak for klimarapportering i årsmeldingen for 2009.

I 2009 har det ikke vært etablert noe formelt system for tilbakemelding fra enhetene. Svaret er derfor at rådmannen vil skrive et generelt avsnitt om klimaarbeidet som har vært utført i kommunen i 2009.

Mye av klimaarbeidet i 2009 har naturlig nok vært rettet mot klimaplanen, dvs. mer planlegging enn konkrete tiltak . Dette har ikke nødvendigvis gitt umiddelbare resultater, men vil gi resultater framover.

Klimaplanen har vært på dagsorden i hele kommunens administrasjon i 2009, og jeg ønsker derfor å videreformidle noen av de aktiviteter rådmannen har rapportert til ordfører:
Klimaplanen har vært tema i enhetsledermøte der grunnleggende holdninger og konkrete tiltak på enhetsnivå er diskutert.
Tett samarbeid mellom rådmannen, prosjektleder for klimaplanen og enhetsleder kommunalteknikk med fokus på effektive tiltak.
Skolene har klima og energi som integrert tema i undervisningen noe som skal styrkes ytterligere.
Energikilder på kommunale bygg vurderes fortløpende. Varmegjenvinner på Steigen skole er vedtatt skiftet og er lagt inn i budsjett.
Alvdal kommune er blitt miljøfyrtårnkommune.
Rådmann og prosjektleder for klimaplan har deltatt på en større klimakonferanse, for å høyne kommunens kompetanse på området.

Alvdal 03.03.2010
Olov Grøtting, ordfører