Stopp detaljstyringen av Østfold

Følgende innlegg om lokaldemokrati og statlig overstyring sto på trykk i Fredriksstad Blad onsdag 24. februar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Fredrikstad Venstre er lei av statlig overstyring og øremerking fra den rød-grønne regjeringen. Vi vil styrke det lokale selvstyret i Østfold ved å flytte makt nedover fra staten til lokaldemokratiet. Det er kun på denne måten folk kan få tilbake innflytelsen over egen hverdag.

Ønsket om å detaljstyre folks liv fra regjeringskontorene og stortinget gir stadig merkeligere utslag i den rød-grønne politikken. Nå sist med forslag om å skattlegge privat parkering. Venstre tror ikke et sekund på at Regjeringen er de som er best egnet til å vurdere lokale forhold i Fredrikstad når det gjelder parkering. Det tror vi faktisk de som bor i Fredrikstad, er fullt i stand til å vurdere selv. Istedenfor å skattlegge privat parkering kunne Regjeringen åpnet for at kollektivkort som sponses av arbeidsgiver, blir fritatt for skatt. I regjeringskvartalet ligger dessverre pisken lenger oppe i skuffen enn gulroten.

Venstre stoler på at vettet er jevnt fordelt utover landet og Østfold, og mener at lokalpolitikere er i bedre stand til å lytte til befolkningen enn Regjeringen. Under dagens flertallsregime er det verdt å minne om at politikk handler om å lytte, enten det gjelder lokaldemokrati, biodiesel eller togproblemer.

For å flytte makt må staten tørre å slippe makt. Venstre vil at kommunene må få beholde mer av egne skatteinntekter, og få økt frihet til å sette sitt eget skattenivå. Dagens system hvor det eneste virkemidlet kommunene har, er eiendomsskatten, gir en ensidig oppmerksomhet på “å dele” fremfor “å skape”. Med større frihet og flere virkemidler vil de lokale valgkampene i fremtiden ikke bare handle om en enkel debatt for eller mot eiendomsskatt, men om hvordan kommunen for eksempel kan få de beste skolene, de laveste klimautslippene og den beste integreringen. Dette vil revitalisere lokaldemokratiet.

Venstre vil at kommunene får rett til å velge å få all finansiering fra staten som frie midler, uten øremerking. Øremerkingen må generelt reduseres til et minimum, og erstattes av frie midler fra staten. En slik maktforskyving vil gi kommunene større ansvar enn i dag, spesielt innen velferdstjenester og helsevesen. Da kan vi gi behandling, pleie og omsorg i folks nærmiljø, slik at brukerne får et bedre tilbud og økt verdighet. Nærhet til brukerne gir også større mulighet til å aktivisere det frivillige hjelpeapparatet gjennom samarbeid med det offentlige. Andre oppgaver som kan desentraliseres, er lokalsykehus, rehabilitering, barnevern, folkehelse, rusomsorg, psykisk helse, kultur, kriminalomsorg, sikkerhet og beredskap og miljø. Dette fordrer at kommunene har en størrelse og en styrke som gjør at man får gode fagmiljøer som kan forvalte det økte ansvaret på en best mulig måte på vegne av befolkningen.

Venstre ser med skepsis på at antallet statlig ansatte og direktorater stadig eser ut. Denne utviklingen henger i stor grad sammen med den rød-grønne regjeringens ukuelige tro på at nasjonal politikk kan styre enkeltmenneskers liv i en eller annen “ønsket” retning. Grensene for statlig politikk må skjerpes, og en måte å gjøre det på er å flytte penger og makt nedover i systemet. Det vil være en tillitserklæring til lokalbefolkninger over hele fylket og landet om at det er de som er best i stand til å sette grensene for politikken.

Per E. Braseth-Ellingsen
Nestleder Fredrikstad Venstre