Flere midler og mindre statlig styring

I dag ble rapporten om handlingsrommet for universitet og høyskoler lagt frem.
Venstre vil ha mer penger til forskning og høyere utdanning og mindre statlig detaljstyring, færre rapporteringskrav og større selvstyre for utdannings- og forskningsinstitusjonene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

– Rapporten bekrefter at institusjonene er underfinansierte og følgelig også underprioriterte av regjeringen. Det er særdeles urovekkende, sier Trine Skei Grande, Venstres parlamentariske leder og medlem av Stortingets Kirke-, utdannings- og forskningskomité.

Det er dessuten et skrikende behov for mindre øremerking av midler, færre rapporteringskrav og en økning av frie midler og større selvstyre til utdanningsinstitusjonene.

– Rapporten bekrefter det vi har visst lenge. Basisbevilgningen til institusjonene holder ikke tritt med pålagte og øremerkede oppgaver, konstaterer Skei Grande, som viser til at Venstre ved hver budsjettbehandling de senere år har foreslått betydelige økninger i basisbevilgningene til universiteter og høyskoler.

Venstre vil ha en forpliktende opptrappingsplan for å møte et økende antall studenter

Foto: Microsoft

Det er uholdbart at norske universiteter og høyskoler ikke gis gode nok rammevilkår til å kunne utføre sine kjerneoppgaver på en tilfredsstillende måte.

Aksepterer ikke lavere kvalitet
– Dersom underfinansieringen fra den rødgrønne regjeringen fortsetter blir hovedutfordringen i tiden som kommer å kjempe mot at utdanningskvaliteten blir dårligere i stedet for å øke studiekvaliteten. Det vil ikke Venstre akseptere, sier Skei Grande

Venstre mener at det åpenbart er et strukturelt problem at basisbevilgningen til institusjonene ikke samsvarer med oppgavene institusjonene faktisk har.

– Kontinuerlig underfinansiering og mer detaljstyring fra statlig hold er en direkte trussel mot utdannings- og forskningskvaliteten i Norge, sier Skei Grande, som etterlyser en forpliktende vilje fra regjeringens side til å rette opp underfinansieringen.

Vil ha opptrappingsplan

Det er helt avgjørende at vi får på plass en forpliktende opptrappingsplan for å møte et økende studenttall og for å sikre utdannings- og forskningskvalitet. En slik plan må bl.a. også se på hele rekrutteringspolitikken ved universitetene, og det er også på tide å gjøre noe med tilskuddsatsene for stipendiatstillinger.

– Arbeidsgruppen kommer i tillegg med flere viktige anbefalinger som jeg forventer at statsråd Aasland snarest vil ta tak i. Blant annet kan det ikke være slik at det etableres flere tusen nye studieplasser uten at man sikrer at disse er tilfredsstillende finansiert, sier Skei Grande.

Forventer løft i revidert budsjett
– Nå har vi et forbedret kunnskapsgrunnlag om forholdene i sektoren, og regjeringen er nødt til å komme med konkrete tiltak allerede ved vårens budsjettrevisjon dersom vi skal ta statsministerens ord om at "kunnskap trumfer alt" på alvor. Kunnskapssektoren kan ikke fortsette å være en salderingspost i offentlige budsjetter, avslutter Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**