Vitaliser politisk arbeid

Verdal Venstre er bekymret for den store utskiftingen av folkevalgte som har vært inneværende periode. Rekkordmange representanter har søkt – og fått innvilget, fritak fra kommunale verv. Vi mener derfor det er behov for en gjennomgang av arbeidsforholdene for de folkevalgte og deres muligheter for å kunne påvirke beslutningene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Uttalelse fra årsmøte i Verdal Venstre:

De folkevalgte har en meget viktig rolle som ombudsmenn for befolkningen. Det er derfor av stor betydning at mange borgere vil delta i politisk arbeid og bidra til en god kommune å bo i for alle grupper i samfunnet.

Ulike parti representerer ulike holdninger og forskjellig syn i en rekke saker. Skal vi få fram de gode ideene og de beste løsningene, er det derfor ønskelig at alle parti kan delta i prosessene så tidlig som mulig — og før de legges fram i kommunestyret for avgjørelse.

Årsmøtet i Verdal Venstre vil derfor be kommunestyret legge til rette for at alle parti kan bidra både i formannskap, driftskomité og utviklingskomité. Målet må være: Alle skal med!

Venstre vil derfor foreslå at det, i god tid før neste valg, utredes en modell for fordeling av plasser i formannskap, driftsutvalg og planutvalg slik at alle parti i kommunestyret er representert.

Oppnår vi en slik fordeling sikrer vi at alle som velgerne har stemt inn i kommunestyret får bidra med sine innspill og ideer. Det vil gi et større mangfold i synspunkter på et så tidlig tidspunkt at alle har en reel mulighet for å bidra til løsninger.

Dersom representantene i kommunestyret føler at de har reel innflytelse, vil også politisk arbeid bli mer meningsfylt for de som velges. Det vil tjene folkestyret og vil kunne bidra til en vitalisering av arbeidet for de folkevalgte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**