Regionplanen må forankres hos folket

– Regionplanen må forankres, ikke bare hos oss fylkestingsmedlemmer og i kommunestyrene. Straks planen er vedtatt i april må det lages en kortversjon som skal sendes ut til alle i begge Agderfylka. Det vil

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

legge grunnlaget for et felles mål for alle i landsdelen. regionplan Agdre er et viktig styringsdokument for Agderfylka de neste ti åra, og også viktig i den pågående debatten om fylkessammenslåing.

Haga, Lyngvi, Brekkenes, Kvinlaug

Foto: Jan Kløvstad

I fylkestingssamlinga i dag deltar Melinda Kvinlaug og Astrid Bekkenes fra Vest-Agder og Marianne S. Lyngvi og Øystein Haga fra Aust-Agder. Etter lunsj møter Anne Midtlien som varamedlem for Marianne S. Lyngvi. Grimstadordfører Hans Antonsen er også med fra lunsj. Fylkessekretær Jan Kløvstad følger også debatten. Da står fylkessammenslåingsdebatt på dagsorden

Øystein Haga smiler

Foto: Jan Kløvstad

– Regionplanforslaget som skal vedtas i april er en god plan, en plan med fokus på samhandling. Og for å få til denne viktige samhandlingen er det som jeg sa viktig å forankre planen i folket, sa Øystein Haga, som innledet debatten i felles fylkestingssamling etter innledning av Vest-Agders fylkesrådmann Tine Sundtoft og kommentarer fra de to fylkesordførerne. Også Arendals Tidende refererer Hagas innlegg
.
Marianne Sigurdsson Lyngvi sa at regionplanforslaget er en viktig og god plan med gode retningslinjer, en helhetlig plan soms ettervfokus på viktige områder med gode analyser og framtidsretta tiltak. det viktige nå er å fotsette den gode prosessen. for en plan er en plan som gir retning.

Marianne Sigurdson Lyngvi, fylkesstyret

Foto: Jan Kløvstad

Men det må merkes, det må kjennes at vi gjør vedtakene, at vi setter igang tiltakene. Når vi sier noe om utdanningsforløp, om klima og andre viktige emner, må vi sørge for at planen blir implementert videre. Det er et ansvar vi politikere skal ta, sa Marianne Sigurdson Lyngvi.

Melinda Kvinlag på talarstol

Foto: Jan Kløvstad

– Agder skal ta i bruk dei viktige ressursene som finnes i innvandrergruppene, står i det i kapittelet om det gode liv. Venstre vil løfte fram også asylsøkerne, sa Melinda Kvinlaug. Vi har rundt 2500 av dem i landsdelen nå. Disse er en ubenytta ressurs. Vi sender verdifull kompetanse ut av landsdelen. Det er helsearbeidere, tannleger, håndverkere, – som blir sendt ut av landsdelen. Hadde vi vært i Spania eller USA hadde vi straks starta kartlegging av en slik verdifull ressurs. Dette er også en stor mulighet til å utdanne ambassadører for landsdelen. Tar vi godt imot folk, kan vi få mange verdifulle arbeidsfolk båd eblant de som får opphold og blant de som reiser tilbake til hjemlandet sitt.

Mer om planforslaget her.
.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**