Hvilket omdømme nyter Sørlandet?

Det florerer av måter å måle og definere Sørlandets omdømme på. Hvert år blir vi presentert for barometre som forteller oss at vi er trege, naive og innesluttede. I alle fall er det noen til stadighet konkluderer med – sant eller ikke sant, skriver Kay C. Jørgensen, nestleder i Kristiansand Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

.

Kay C. Jørgensen

Foto: .

Andre undersøkelser viser oss at Norge er verdens beste land å bo i, beregnet ut fra levestandard og en rekke andre kriterier. Dette er helt sikkert et viktig og nyttig verktøy, men jeg blir litt lei av omdømmemålingene og fokuset på hvor trauste vi sørlendinger er. Det er mye mer med oss enn det, og det er andre og viktigere ting vi kan måle vår vellykkethet ut fra.

Agder er også en velferdsregion. Ikke målt ut fra vår kjøpekraft, innovasjonsevne og mulighet til å leve det gode liv på Sørlandet. Vår velferd må måles ut fra hvordan vi tar vare på de aller svakeste i samfunnet. Hvordan vi tar vare på barnehjemsbarn – også etter fylte 18 år.

Hvordan vi tar vare på enslige mindreårige asylsøkere. Hvordan vi tar vare på våre pleietrengende eldre. Hvordan vi hjelper og tar vare på dem som kommer skjevt ut i livet. Hvordan vi hjelper rusmisbrukeren som daglig lider under sin sykdom, og ønsker seg et verdig og rusfritt liv.

Hvordan vi tar vare på de mange bostedsløse – også på Sørlandet. Hvordan vi hjelper dem som trenger behandling for en eller flere sykdommer. Hvordan vi tar vare på unge og gamle som stør i kø for å psykiatrisk hjelp.

Dette mener jeg måler hvor god en velferdsregion er, og det er dette vi bør få vårt omdømme etter. Vi gjør mye bra i regionen, men vi har en lang vei å gå på mange områder. Det virkelig gode liv deler man, og lever man, sammen med andre.

Kay C. Jørgensen

Nestleder i Kristiansand Venstre