E39 farsen fortsetter

Arbeiderpartiet, Høyre, FrP og KrF prøver påny å få vedtatt motorvei i dagen gjennom Tasta bydel. Plan 2236 for Eiganestunnelen E39 er nå igjen lagt ut til offentlig ettersyn.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

E39 Tasta

Foto: Statens vegvesen

Fylkesmannen i Rogaland opphevet reguleringplanen rett før jul. Les mer her >>

Det nye planforslaget tar nå ut støykravene og de nødvendige avbøtende tiltak samt kulverten forbi Tasta skole. Dermed har flertallet sviktet i forhold til alt de lovet innbyggerne på Tasta. Nå sier Arbeiderpartiets Hilde Karlsen dette til Tastavis.no : -Det er bra at folk engasjerer seg, det har jeg selv gjort på Hundvåg i forbindelse med Ryfast, men vi politikere må stole på fagekspertisen.

Venstre påpekte i kommunalstyret for byutvikling at forvaltningsloven ikke tillater at vedtak endres til det verre for den som har påklaget vedtaket. Altså det motsatte av det som nå skjer.
Les protokollen fra byutvikling her >>

-Det som nå er i ferd med å skje er veldig dramatisk for Tasta og alle som er opptatt av lokalmiljøet, sier Helge Solum Larsen, nestleder i kommunalstyret for byutvikling.
Venstre er krystallklare på at ingen variant av åpen motorvei gjennom Tasta er akseptabel, og står på at veien må legges i lang tunnel under bydelen. Dette har partiet stått konsekvent på helt siden 2005 da det ble vist som alternativ 2 i kommunedelplanen.
E39 som stamveg kunne forlengst vært påbegynt dersom Venstre hadde fått støtte for sine forslag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**