Ta ballen SV – ikke mannen!

I BT 11.02.2010 har SVs bystyrerepresentanter Oddny Miljeteig og Tina Åsgård et innlegg om utbetaling av tapt arbeidsfortjeneste til bystyrerepresentant for Høyre og nestleder i kontrollutvalget, Knut Nergaard.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Venstre er gjerne med på en debatt om bystyrets honorarreglement og system for utbetaling av tapt arbeidsfortjeneste, men SVs leserinnlegg egner seg dårlig som grunnlag for en slik debatt. I innlegget er SV mer opptatt av å ta mannen en ballen. Miljeteig og Åsgård går i sitt innlegg langt i å hevde at Nergaard har handlet i strid med bystyrets honorarreglement, at hans fremferd går på tilliten løs og at det må settes spørsmålstegn ved hans troverdighet som nestleder i kontrollutvalget.

Det er vel ingen overraskelse at SV egentlig ikke liker folk som Nergaard, – selvstendig næringsdrivende som lever av å fakturere. SV må for sin egen del gjerne også være skeptisk til at Nergaard sitter i bystyret og er nestleder i Kontrollutvalget. Men når virkeligheten først er slik at det finnes selvstendig næringsdrivende og at de sitter i bystyret bør SV være ryddig nok til å forholde seg til at Nergaard ikke har gjort noe annet galt enn å kreve dekket tapt arbeidsfortjeneste etter det gjeldende honorarreglementet . Man kan godt mene at det gjeldene reglementet gir mulighet til å skrive krav om tapt arbeidsfortjeneste med tykk penn, men å sette tvil ved Nergaards troverdighet som bystyrerepresentant og nestleder i kontrollutvalget er å gå for langt.

Selvsagt skal vi ha et reglement som sikrer edruelige utbetalinger av honorar og tapt arbeidsfortjeneste til bystyrerepresentanter. Sånn sett er vi enig med SV i at det er bra at bystyret nå får forelagt seg et nytt reglement for dette. Jeg tviler imidlertid sterkt på at noen i bystyret har personlig økonomisk berikelse som motivasjon for å sitte i bystyret, til det står ikke honorarene i forhold til innsatsen. Dessuten må det være lov å tro på at den enkelte bystyrerepresentant har vilje til å delta i demokratiets og bergensernes tjeneste som hovedmotivasjon for å stille til valg.

SV er i sitt innlegg skeptisk til utbetaling av tapt arbeidsfortjeneste til selvstendig næringsdrivende, men veldig positiv til en raus ordning med utbetaling av tapt arbeidsfortjeneste for abrbeidstakere. Dette er av hensyn til det representative demokratiet en farlig holdning. Det må ikke bli slik at bystyrets representativitet reelt sett er inndelt etter hvem som av økonomiske hensyn har mulighet til å sitte der. Hadde vi fulgt SVs medote ville bystyret fort fått en sammensetning hovedsaklig bestående av offentlig ansatte, ikke det at det er noe galt med offentlig ansatte, tvert imot!, men de gjenspeiler ikke alene befolkningen i Bergen by.

Demokrati koster, men kan med tanke på alternativene ikke være det verste vi kan bruke penger på og av hensyn til demokratiets representativitet må også honorarreglementet ta høyde for at både Kong Salomon og Jørgen Hattemaker skal kunne møtes i bystyresalen som likemenn.

Anders Skoglund
Bystyrerepresentant