Rapport om alternative boformer i Østre Toten

Onsdag 24. februar orienteres det om Rapport for alternative boformer på Østre Toten. Orienteringen skjer i formannskapsmøtet som starter 9:00, og holdes i Skreiasalen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Rapporten skal være et grunnlag for styrking av grendemiljø og bostrukturer i Østre Toten, og er utarbeidet av Sivilarkitekt Tore Hjerkinn og Feste Kapp landskapsarkitekter. Den er formet på bakgrunn av befaring som ble holdt sommeren 2009.

Det er Arbeidsgruppe for Alternative boformer som har initiert tiltaket, som et viktig ledd i å gjøre Østre Toten attraktiv som kommune å bo i, og å flytte til. I tillegg har det vært frustrasjon blandt folk knyttet til hvordan jordvernet praktiseres, og at dette kan oppleves som hindring for å ta i bruk unike ressurser kommunen har for utvikling av gode bomiljøer. Rapporten er dermed også tenkt som grunnlag for en konstruktiv dialog med sentrale myndigheter om dette temaet.

Rapporten sier noe om utviklingstrekk i kommunen, hva som særpreger kulturlandskapet i Østre Toten, noen konkrete illustrerte eksempler på muligheter, samt noen muligheter for videre arbeid.

Kommunestyre- og formannskapsmedlem fra Venstre, Helge Feste Hunter har vært leder for denne arbeidsgruppa.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**