Fylkesrådet må nå ta ansvar for den nye TT-ordningen!

Hedmark Trafikk er et fylkeskommunalt foretak som har ansvaret for utvikling og markedsføring av kollektivtilbudet i Hedmark. Hedmark Trafikk ble etablert som fylkeskommunalt foretak i 2000. Foretaket har også ansvar for TT-ordningen. Denne ordningen er et tilbud for de som har en varig forflytningshemming og på grunn av denne ikke klarer å benytte buss/tog, kan søke kommunen om å bli omfattet av fylkeskommunens TT-ordning. Foretaket er underlagt Fylkestinget, men fordi Hedmark har parlamentarisme, er det fylkesrådet med et flertall utgått fra fra Ap, SV og Sp som har ansvaret for denne virksomheten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**


Direktør i Hedmark Trafikk, Gunnar Jacobsen, forsvarer den nye TT-ordningen i HA 23.februar 2010. Ved å lese de nye retningslinjene for å benytte TT-transporten som er gjengitt nedenfor, kan alle se at dette tilbudet har fått så mange beskrankninger etter 1.februar i år at mange forflytningshemmede vil gi opp og dermed miste sine rettigheter. Det er nok det som er meningen
1. TT-transporter må bestilles på telefon 02040 — senest to timer før henting.
2. Bestill gjerne hjemtransporten samtidig, dvs både til og fra.
3. Transporter som skal skje før klokken 10.00 neste dag må bestilles dagen før — senest to timer før stengetid. (Se liste med åpningstider)
4. Alle betaler en TT-billett (egenbetaling) på 40 kroner per tur. Den betales til sjåføren, som fortløpende registrerer innbetalingene.
5. TT-turene blir belastet med en fast pris per kilometer, kroner 25.00. Minstepris som blir belastet konto er 85 kroner. Om to eller flere reiser sammen vil belastningen på den enkeltes konto bli mindre. Flere som reiser sammen gir 40 % prosent rabatt til begge, eller alle. (Alle satser, inkl. rabattsatsen kan bli endret).
6. Brukeren vil betale det samme, enten transportøren har liten, mellomstor eller stor bil til TT-transporten. En bestemt reisestrekning får alltid samme pris. Prisen som vises på taksameteret vil ikke være den samme som brukeren blir belastet med. Her vil avregningen skje i ettertid.
Direktør Jacobsen klager nemlig over at det er så mange TT-brukere i Hedmark, sammenliknet med for eksempel Oppland. Hvis han mener at for mange har fått TT-kort, bør han heller invitere til en debatt om kommunenes terskel for å tildele TT-kort. Det er mer realt enn å krympe tilbudet for å få færre brukere. På denne måten vil det kanskje være den sterkestes rett, “jungelens lov” som nå vil gjelde og mange av de som virkelig trenger dette tilbudet vil bli skadelidende. Det er usosialt og en feig måte å regulere kostnadene på. Nå må fylkesrådet ta ansvar og ordne opp i dette! Kritikken mot den nye ordningen var meget sterk i fylkestingets spørretime forrige uke. Opposisjonen kan ikke rope høyere og vil vurdere å stille et mistillitsforslag overfor fylkesrådet hvis det ikke skjer noe. Nå er det tid for handling. Da er det ikke bra nok å skyve direktøren foran seg. Den nye ordningen er åpenbart mye dårligere enn den forrige. Nå har flere av oss forstått hvorfor. Har fylkesrådet?

Erik Ringnes
Gruppeleder for Venstre i Hedmark Fylkesting

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**