Stor satsing på jernbanen

Venstre gir toget en ny rennesanse gjennom en offensiv satsing på utbygging av en mer moderne jernbane. I Venstres nasjonale transportplan realiseres en rekke prosjekter som vil styrke togtrafikkens konkurranseevne gjennom redusert reisetid og økt frekvens

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Høgfartstog

Foto: DB

Venstres nasjonale transportplan legger opp til at vi innen 2020 skal komme ned på følgende reisetider med tog i Norge: Bergen – Oslo – 4 timer Trondheim – Oslo – 4 timer Kristiansand – Oslo – 3 timer Oslo – Lillehammer/Skien/Halden – 80 min. Som en oppfølging av disse målene vil Venstre i perioden 2010-2019 øke bevilgningene til utbygging av infrastruktur på jernbanen med over 30 mrd. kroner mer enn regjeringen. Det er en økning i forhold til NTP (2006-2015) på om lag 193 prosent i første fireårsperiode og 230 prosent i siste seksårsperiode. Venstre vil realisere mange viktige prosjekter for redusert reisetid og økt kapaistet som for eksempel:
•Ringerikstunellen på Bergensbanen
•Dobbeltspor Hamar – Lillehammer
•Grenlandsbanen for sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen (Sørvestbanen)
•Dobbeltspor Oslo-Ski — realiseres raskere
•Eidangerforbindelsen — forseres.
•Dobbeltspor Sandbukta-Moss-Kleberget — forseres.
•Oppstart dobbeltspor sør for Drammen og tiltak for redusert reisetid på Vestfoldbanen.

Tog Finse

Foto: Natur og Ungdom

I tillegg satses det betydelig på økt hastighet på eksiterende toglinje. Nye prosjekter realiseres i utgangspunktet for hastigheter opp til 200 km/t og det satses på å oppgradere store deler av dagens linjer til tilsvarende hastighet. Denne satsingen danner også grunnlaget for å satse på enda høyere hastigheter i fremtiden. Det skal i hvert enkelt tilfelle vurderes om det er hensiktsmessig å bygge for hastigheter over 250 km/t på nye prosjekter.
Mer om Høgfartsbaner her
Delta i Aktivt Venstre ved å melde deg på her

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**