Folkehelse: gi folk inspirasjon til å leve det gode liv!

“Fysisk aktivitet er så nær en vidundermedisin en kan komme”. Dette hevder kommuneoverlege i Kristiansand Vegard Vige. Venstre tok opp saken i sist bystyremøte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Venstre, frukt, valg

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Venstre i Kristiansand ønsker økt politisk fokus på temaet. Etter interpellasjon fremmet av Dag Vige, vedtok bystyret “om å få tilbakemelding på hvordan forebyggende arbeid og arbeid med folkehelse vil bli lagt opp i tiden fremover.
God helse gir god livskvalitet. Derfor er det viktig å tilrettelegge slik at vanlige folk oppmuntres til en konstruktiv livsførsel. Fysisk aktivitet er godt for den psykiske helse, på læringsevnen, i forhold til rusmisbruk, diabetes, hjerte/karsykdommer og ulike kreftformer.
På den annen side påvirker røyking, overdrevet alkohol- og sukkerforbruk helsa negativt. En uheldig livsstil fører til mer sykelighet og belaster fellesskapets budsjetter i stor grad.
Kristiansand har allerede i gang mange gode tiltak for å bedre folkehelsa. Ett eksempel er den omfattende og mangfoldige fysisk aktivitet som foregår i barnehage og grunnskole. Skolene skal også i gang med "Aksjon gå/sykle-til-skolen". Dette er bra! Sunn livsstil skapes best der folk arbeider og bor.
Når det gjelder trim blant voksne personer, ligger Norge nest sist i Europa, etter Belgia. Italienere, spanjoler og franskmenn trimmer gjennomsnittlig oftere. Her har vi en utfordring.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**