Venstres byutviklingspolitiker i Stavanger sier til Stavanger Aftenblad at fylkestingets nei til regional parkeringspolitikk, ja til å slippe privatbilen til i kollektivfelt og nei til å bruke bompenger til drift av bybanen, er i strid med konklusjonene og hovedlinjene i bybane-konseptvalgutredningen (KVU-en) som Stavanger bystyre på mandag ga sin tilslutning til.
-I KVU-en blir det understreket at det ikke er nok bare å legge skinner. Det som kalles en «samordnet virkemiddelbruk», må til. Det betyr at skal bybanen få nok passasjerer til at utbygging kan forsvares, må man også gjøre flere andre ting: Vi må ha en strengere parkeringspolitikk, vi må bygge ut sånn at arbeidsplasser og boliger blir konsentrert langs banen og bomtakstene må økes. Alt dette henger sammen. Det handler om å gjøre det mer attraktivt å reise kollektivt og mindre attraktivt å bruke bilen. Det må til skal vi nå KVU-ens absolutte krav om at kollektivandelen skal opp fra sju til femten prosent. Hvis ikke vi er lojale overfor kokeboka (KVU-en), blir det ingen bane.
Fylkestingets vedtak om å tillate privatbiler å kjøre i kollektivfelt er også å bevege seg vekk fra dette målet, mener Solum Larsen. Han viser til at Trondheim kommune gikk bort fra dette sommeren 2008 etter å ha prøvd det ut noen år.
Hovedbegrunnelsen var at det gikk ut over framkommeligheten til bussene. Den andre grunnen var at politiet fant det håpløst å kontrollere hvor mange folk der var i bilene, opplyser Kristian Sandvik ved byplankontoret i Trondheim til Stavanger Aftenblad.