– Det er behov for milliardbeløp til oppgradering av jernbanenettet på Østlandet innen få år, men i regjeringens planer har man bare satt som mål å oppgradere deler av anleggene, påpeker Tenden.
I Stortinget har Venstre nå fremmet et eget forslag om forsterket innsats for å løse togkrisen på Østlandet, og Tenden har nå en viktig bit av finansieringen på plass.
I forslaget tar Venstre til orde for en ny tunell gjennom Oslo og en kraftig opprustning av jernbanenettet.
– Oslotunellen har vært en stor kilde til forsinkelsene på Østlandet og i forslaget tar Venstre til orde for at arbeidet med en ny tunell må starte, og at den skal stå ferdig innen 10 år. Dagens tunell er allerede sprengt kapasitetsmessig. I tillegg planlegges det for fire spor vest for Oslo og ni spor øst for Oslo, mens det kun skal være to spor gjennom oslotunellen, påpeker Tenden
– Tunellen kommer til å bli en flaskehals og en kilde til forsinkelser og innstillinger også i fremtiden, hvis ikke noe gjøres, legger hun til.
Kraftig opprustning av infrastrukturen
– For det andre må vi gjennomføre en kraftig opprustning av infrastrukturen på strekningene Oslo S – Lillestrøm/Asker/Ski, slik at denne kommer opp på en standard som tilsvarer Gardermobanen, senest innen en femårsperiode. Det vil gi et nødvendig kvalitetsnivånivå på infrastrukturen slik at togene kommer i rute, sier Tenden.
– Jeg har nå forventninger til at regjeringen i revidert budsjett overfører en betydelig del av kvotepengene til fornyelse av jernbanenette på Østlandet. Det vil bil bidra til et bedre miljø, reduserte utslipp og en enklere hverdag for folk som er avhengige av et pålitelig togtilbud, avslutter Tenden.
Her er oversikten over ubrukte kvotepenger
År_________Budsjettert (mill. kr)____Brukt (mill. kr)
2010________1 238________________?
2009__________731;_______________
2008__________515________________4,7
2007__________105________________0,8