Agder er fremtidens klimalandsdel

Klimaendringene er den største utfordringen menneskeheten står overfor i dag. En oppvarming av jordkloden vil få store sosiale og økonomiske følger for millioner av mennesker. Vi i Agder Venstre mener at landsdelen må ta ansvar, både regionalt og lokalt. Og det må handles raskt, skriver fylkesstyremedlemmene Anne Margrethe Larsen og Heidi Foyn Thomassen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

klimakampanjelogo

Foto: k

Det er utarbeidet forslag til felles regionplan for Agder. Planen har gode miljømålsettinger for landsdelen. Planen vektlegger også betydningen av et tett samarbeid mellom næringsliv, utdanningsinstitusjonene og offentlig forvaltning for å få til et bredt klimaengasjement. Dette er bra.

Kommunene er viktige for praktisk tilrettelegging for klimavennlig atferd. Det må konkretiseres klare klimamål i hver kommune, og målsettingene må følges opp med beskrivelse av praktiske tiltak i kommunenes økonomi- og handlingsplaner.

Agder Venstre mener at Agder skal bli en foregangsregion for arealbruk og utbygging som understøtter en klimavennlig utvikling. Det innebærer:

Utbygging av boliger, arbeidsplasser, butikker, kulturtilbud, barnehager og skoler som styrker de gamle bysentra, og som sikrer miljøvennlig transport (sykkel og kollektiv). Arealutnyttelse og utbygging til industri, offentlige bygg og boliger skal skje med tanke på en mest mulig integrert og effektiv bruk av energi. Kommuner må kunne stille strengere krav enn statlige forskrifter på dette området.

Dette bidrar til å sikre et klimavennlig samfunn. Ansatte kan også tilbys gratis busskort eller sykkelhold i stedet for gratis parkeringsplass.

Bygninger står i dag for 40 prosent av verdens klimautslipp. I Norge er ventilasjon og oppvarming det mest klimakrevende. Den nye byggeforskriften er et godt initiativ for redusert energibruk. Men energikravene for nybygg kan videreutvikles.

Agder Venstre vil at bestemmelsene skal skjerpes, slik at alle nybygg innen 2018 tilfredsstiller passivhusstandard og at alle nye offentlige bygg bygges etter passivhusstandard innen 2014. Kommunene må ha lov til å stille strengere krav til nybygg enn det som føler av den nye byggeforskriften.

Agder har Norges beste forutsetninger for å bidra til globale klimaløsninger. Regionen har verdens mest miljøvennlige industriproduksjon og bedrifter som er verdensledende innenfor fornybar energi. Regionen vår har også den fordelen at den er nærmest det europeiske energimarkedet, og har en god forutsetning for å bygge ut fornybar energi.

Agder Venstre vil arbeide for gode rammebetingelser for industri som bidrar til globale klimaløsninger.

Dersom Agder skal ta posisjonen som landets klimafylker, er det nødvendig at vi går foran og viser vei gjennom konkret handling. Det handler ikke bare om hva vi sier. Det handler om hva vi gjør.

Heidi Foyn Thomassen

Lillesand