Utdanning viktig distriktsfaktor

Troms Venstre har i dag sendt inn en rekke forslag til en distriktspolitisk handlingsplan for Venstre. Den behandles på landsstyret første helga i mars.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

-Utdanning og kompetanseheving er en av de aller viktigste enkeltfaktorene for vekst og utvikling i distriktene, sier fylkesleder Roar Sollied. Et distriktspolitisk utvalg, ledet av Berit Woje Berg fra Nordland, skal samle forslag til dokumentet fra hele landet. Her kommer altså noen fra Troms:

•Bærekraftige skoler med ståsted i det lokale og fokus på det globale, og med kompetente lærere, som kan gi elevene trygghet, lærelyst og livslyst i et robust faglig miljø og et godt arbeidsfellesskap.
•Rekrutteringstiltak og tilrettelagt praktisk-pedagogisk utdanning til mastergradsutdannede som vil bli lærere.
•Statlig innsats for ei systematisk og frekvent videreutdanning av lærere, må bli en rett og plikt for alle lærere i landet, men i en oppbyggingsfase må distrikter med svak lærerdekning prioriteres.
•Fokus på praktisk erfaringslæring gjennom elevbedrifter og aktiv bruk av praktiske fag på alle læringstrinn.
•Kulturell skolesekk for alle barn og aktiv bruk av lokalhistoriske og -kulturelle arenaer og -aktiviteter.
•Aktive tiltak for økt lege- og tannlegedekning i distriktene, blant annet gjennom flere studieplasser i Norge og tilpassing av utenlandsk kompetansebakgrunn.
•Gi det lokale mer styringsrett over utdanningstilbudet for videreutdanning og livslang læring ved å endre finansieringen av høyere utdanning, slik at bedrifter, studiesentre, kunnskapsparker eller kommuner som har et registrert kompetansegap og et tilstrekkelig antall søkere til et studium, kan anskaffe utdanningsleveransen per konkurranse for Statens regning.

Andre forslag:
•Opprette låneordning som kan gi likvide midler til bedriftsprosjekter som har fått tilsagn fra Innovasjon Norge.

•Arbeidsinnvandrere må få tilbud om norskopplæring i kommunene.

•Utvide bruken av elektroniske løsninger i offentlig sektor for å minske papirforbruket og lagringsbehovet og spare reiseutgifter.

•Kollektivtrafikken må optimaliseres og koordineres for at langt færre skal være nødt til å bruke bil.
•Venstre ser det som et klimatiltak og trafikksikkerhetstiltak å få mer gods over på kjøl og jernbane. Jernbane må bli et alternativ i alle fylker.

•Det skal stilles spesielt strenge krav ved planlegging og bruk av skutertraseer/motorisert ferdsel for reiseliv og fritidsformål, men slike tiltak kan gi både lokal næringsvekst og større bolyst i distriktene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**