Staten må på banen
– La meg peke på to paradokser ved klimaplanen: transport står for ca. 80 % av klimagassutslippene i Akershus, og vi skal redusere utslippene med 20 % innen 2030. Men fylkeskommunen har ikke kontroll over det viktigste virkemiddelet, nemlig jernbanen. Vi har ingen innvirkning på NSB og Jernbanverket som styres fra regjeringen, som helt klart viser manglende vilje til å satse i vår region. Det sier sitt når Oslo og Akershus bruker mer på kollektivtransport lokalt, enn det staten bruker på hele NSB, sa Steine fra talerstolen under dagens fylkesting.
– Paradoks 2: De store samferdselsprosjektene finansieres i stor grad av bompenger. Hvis vi lykkes med å få flere til å reise kollektivt, mister vi inntekter fra bompengene. Det at vi lykkes avhenger derfor av nasjonale føringer, og om regjeringen sikrer midler til kollektivtransporten i landets største samferdselsregion, sa Steine.
Ønsker en inkluderende prosess
Klimahandlingsplanen skal nå ut på en høringsrunde, før den igjen blir behandlet av hovedutvalget. Vi skal være et foregangsfylke når det gjelder klima- og miljøpolitikk. Vi ønsker en bred involvering i den videre behandlingen av planen, og oppfordrer de politiske partiene i Akershus til å komme med innspill, sa Steine.
– Planen er slik den foreligger god nok til å bli sendt ut på høring, men vi har et ønske om at den skal bli mer ambisiøs og konkret. Jeg vil understreke at vi også er avhengige av at kommunene gjør sin del av jobben for å redusere klimagassutslippene. Staten må ta sin del av ansvaret for at Akershus skal klare å nå målene i klimaplanen, sa Steine.