Enkel teori og vanskeleg praksis i SV

Det er med ei viss undring vi Venstrefolk les Rune Sævres innlegg i Agderposten 17. februar om nettverk, strandsone og samarbeid.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Jan Kløvstad

Foto: Jepe

Strandsoneforvaltning
er ikkje lett for SV i Arendal. Stadig kritiserer Rune Sævre planutvalet for å vere slepphendte. SV har ingen i planutvalet i denne perioden. Kritikken frå SV gjeld saker der SV ikkje har vore med på befaringar og saksbehandling. Men i kommuneplanutvalet er den same Rune Sævre merkverdig slepphendt. I ein foreslått hytteplan på ytre Tromøya var det berre SV, Senterpartiet og halve Frp som ville tillate bygging i strandsonen og å ta hol på det viktige friluftsområdet mellom Skare og Hastensund! Og det var faktisk Rune Sævre som foreslo å tillate bygging i eit område eg er overbevist om at eit stort fleirtal i planutvalet ville sagt tvert nei! I arbeidet i kommuneplanutvalet er det sjeldan vi i Venstre kan sjå spor av den kompromisslause restriktive haldninga SV og Rune Sævre hevdar å ha i dei plansakene SV ikkje har vore nødt til å sette seg inn i og stemme over. Tvert imot er Rune Sævre ein kompromissøkande politikar som ikkje skil seg ut i restriktiv retning. Som medlem i kommuneplanutvalet (som arbeider langsiktig og overordna) og ofte møtande varamedlem i planutvalet (som tar enkeltsakene) opplever eg eit veldig sprik mellom SVs teoretiske kritikk av manglande miljøengasjement i planutvalet og den politiske praksisen SV er med på i kommuneplanutvalet. Det er så lett å vere prinsipiell når du slepp møtet med den verkelege verden, – medrekna skogen og stranda.

Barbu
Venstre har reist ønske om plansmie og langt sterkare demokratisk forankring i arbeidet med Barbu og heile området Grandhjørnet-Fluet. Bystyregruppa i Venstre går mot dei foreslåtte tre blokkene, og er både sterkt kritisk til og svært undrande til at Arendal Arbeidarparti presterer å binde bystyregruppa si til og med før høyringsfristen gjekk ut. Venstre er glad for støtte frå SV i Barbu-saka, sjølv om SV i forrige bystyreperiode var sterkt FOR ei langt større utbygging i Barbu enn den utbygginga SV i denne perioden seier klart nei til.

Nasjonalt kystnettverk

Venstre og SV har same haldning til at Arendal bør vere med i nasjonalt kystnettverk. I bystyret sa Venstre at vi vil vere med i eit nettverk som etter Venstres meining skal ta vare på biologisk mangfold til lands og i sjø, ansvarleg ressursutnytting, fiskeforvaltning, vindkraft og energiutvinning. Men eit fleirtal i bystyret stemte av ulike grunnar mot å melde Arendal inn i nettverket. Det var synd, fordi Arendal kunne gjort eit godt arbeid i eit slikt nettverk.

Jan Kløvstad
Gruppeleiar i Arendal Venstre

Og her er avisinnlegget frå Rune Sævre. Det stod på trykk i Agderposten 17. februar.

Rune Sævre

Foto: Jan Kløvstad

Nettverk, strandsone og samarbeid
Når bystyret ikke vil være med på et interkommunalt nettverk og planutvalget ikke klarer å følge opp en restriktiv strandsonepolitikk, bør dette få følger i det videre politisk arbeid i Arendal bystyre. Arendal SV vil la dette få føringer for sitt videre politiske arbeid i bystyret.

I siste bystyremøte ble det foreslått at Arendal skulle bli med i et nettverk av kommuner, som skal arbeide med felles utfordringer for kystkommuner i hele landet. Dette nettverket skal arbeide med ressursutnyttinger, energiuttak og lokal forvaltning, som en felles utfordring for store deler av kystregionene.

De ønsker å arbeide for en felles utforming og fokusere på en sentral ressurspolitikk i kystkommuner. Det kan være tema som ilandføring av olje- og gass, vindkraftutbygging og forvaltning av fiskeressursene. Også SV ønsker en diskusjon om vindkraft på Skagerrak og på lokal utnytting av energiressurser i regionen.

Men det som ordføreren i sitt forslag fokuserte på for bystyret, var en frustrasjon over sentral strandsone- og arealpolitikk. Det er derfor påfallende at Arendal Ap ønsker å fokusere og markere en liberal strandsonepolitikk, noe som dette nettverket ellers ikke har noe fokus på og hvor strandsoneproblematikken er kun et lite felt.

Det er beklagelig at partiet ønsker å markere en politikk på denne basis. Men så fikk da heller ikke ordføreren noe flertall bak seg i denne saken i siste bystyre. Derfor er det nødvendig å følge dette videre opp gjennom arealpolitiske innspill i nærmeste fremtid.

Det er nødvendig at flest mulig følger med på hva planutvalget i Arendal kommune tar av avgjørelser. Det har hos noen av oss skapt både frustrasjon og engasjement. De kommentarer som blir gitt i pressen fra møtene og den tvilsomme gleden jeg selv har hatt av å høre deler av diskusjoner i planutvalget, gjør at vi trenger en bredere diskusjon og deltagelse av vår arealpolitikk.

Planutvalget har verken miljøengasjement eller miljøargumentasjon. De markerer ofte en enstemmighet som signaliserer at vår kystsonepolitikk skal styres ved fri, lokal og grunneierstyrt råderett over strandsonen. De gir i påfallende liten grad noe forsvar for allmenne interesser i disse sakene, og vi mener de fører en uansvarlig strandsonepolitikk.

Trepartisamarbeidet i regjeringen mellom Ap-Sp-SV bygger på en enighet om en restriktiv areal og strandsonepolitikk. SV lokalt støtter den politikken flertallet av våre regjeringspartier fører, når det gjelder retningslinjer og forskrifter som skal være førende for lokal arealplanforvaltning.

Da kan man ikke rope på lokal råderett når det går på bekostning av å sikre allmennheten tilgang til strandsonen. Arendal SV stiller derfor spørsmålet om de to andre lokallagene av regjeringspartiene, om de støtter den nasjonale strandsonepolitikken som er blitt utarbeidet de senere årene?

Vi må sikre allmennhetens rettigheter. Skal vi fortsatt ha styringsmakt lokalt, forutsetter det at man også tar ansvar for gjennomføring av sentrale retningslinjer.

Planutvalget i Arendal tar ikke inn over seg alle de utbyggingene og planene som i økende grad innskrenker tilgangen til strandsonen ved en bit-for-bit-nedbygging og privatisering. Dette er viktige føringer fra den nasjonale strandsonepolitikken og som nå utfordres av Ap i Arendal.

Det er stadig større kapitalforflytninger som skjer utenfra og inn mot eiendommer i vår region. Svimlende beløp blir presentert for kjøp av eiendommer i vår strandsone, en skjevhet som ble påpekt av sentrale bankfolk. Denne plasseringen av kapital presser både priser og politiske myndigheter og forvaltning til å godta økt privatisering av strandsonen.

Det vanlige folkevettet gjør at man forstår at kjøp av hytter/slott for mange millioner gjør at de nye eierne ønsker og mener man seg berettiget til disposisjonsrett over disse strandstripene. Men dette kan ikke få styre politikken og frata allmennheten rettighetene og tilgangen til strandstriper langs hele agderkysten.

Regjeringen i Norge har de senere årene forsøkt å innstramme en strandsonepolitikk som har vært praktisert i Sverige i mange tiår. Ser vi på kysten av Skagerrak er det et markert skille når man passerer Svinesund. At ikke vi skulle greie å sikre den gjenværende kyststripen for allmennheten i Norge, også med lokal Ap-politikk, stiller jeg meg undrende til.

Det er nødvendig at Arendal Ap strammer inn sin politikk og følger med på hva som skjer sentralt og hva som er laget av forskrifter og politiske retningslinjer de seinere årene. Den enstemmighet som kommer frem i planutvalget, er påfallende og har en klar endring fra forrige bystyreperiode.

Mangelen på politiske markeringer av ulik politisk avskygning i planutvalget, er spesielt. Dette er et type utvalg hvor ulike politiske profiler vanligvis kommer til uttrykk. Men med et sett av ensidige vedtak med liten eller ingen miljøprofil i strandsonepolitikken, er det påfallende for den politiske tone og vitalitet i Arendal bystyre.

Det er sterkt foruroligende at de politiske linjene i en del plansaker har kommet helt ut på feil spor. Dette viser ikke minst Barbu-saken. Det er et viktig demokratisk prinsipp at saker skal ut på høring, og det skal det ligge realitet i.

Kommer det i den prosessen inn argumenter eller avdekkes forhold som forskyver saken i en eller annen retning, skal det tas hensyn til. Det skal være en reell politisk høring med politisk oppfølging. Når saken om blokker i Barbu ble lagt ut, sier ordføreren og Ap at de har tatt standpunkt i saken og at blokker skal bygges.

Dette er et standpunkt man kan komme frem til etter at planen har vært på høring. Nok en generaltabbe gjør partiet når de binder sin bystyregruppe før høringen er fullført. Det er rett og slett respektløst overfor dem som er med i høringsrunden.

Enda verre er det når vi vet at trekvart av Arendals befolkning er imot blokker i Barbu. Her er det så mange generaltabber at SV og opposisjonen er meget frustrert over den politiske prosessen. Vi frykter at Barbu skal få blokker, noe vi vil blokkere som følge av de argumenter, engasjement og alternative muligheter som finnes i Barbu.

De politiske prosesser skal ikke bare være et verktøy for oss som sitter i bystyret. Høringer skal være reelle og de som bor, virker eller ønsker å nytte arealer i vår kommune skal få muligheten til å være med i planprosessene. Når vi skal opprette en ny bydel må vi ha et enda sterkere fokus på å få med dem som skal bo der, ha et virke der eller besøke områdene.

Når det i Barbu-saken ser ut til å ha vært større lydhørhet overfor grunneier og utbygger og økonomiske krefter for Barbu-utbyggingen, er det både provoserende og avklarende for videre politisk arbeid. Det kan ikke SV være med på, og det får følge for videre politiske samarbeide i bystyret. Det gjelder både for videreføringen av budsjettsamarbeidet og SVs støtte til posisjonens videre arbeid i Arendal bystyre.

Rune Sævre

Gruppeleder SV

Planutvalget

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**