Da Bjerkholt tok opp spørsmålet for første gang for halvannet år siden, pekte han blant annet på de positive erfaringene ved slike ordninger i en rekke svenske byer. Siden den gang har flere svenske taxiselskaper gått over til utelukkende å kjøre med miljøbiler.
Det å gi miljøtaxier køfortrinn er et utrolig sterkt incitament. For jo flere miljøtaxier det blir, jo færre turer blir det for dem som fortsetter å kjøre med konvensjonelle biler. Det mest interessante med erfaringene fra Sverige, er at mange selskaper nå utelukkende kjøper miljøbiler når de skal bytte ut en gammel bil, utdyper Bjerkholt.
Han påpeker at miljøgevinsten ved omlegging til mer miljøvennlige biler i drosjenæringen er ekstra stor.
Hver drosjebil tilbakelegger omtrent like lang distanse i løpet av et år som syv vanlige personbiler. Nettopp fordi drosjer er blant de bilene som kjører aller mest, er det disse bilene som raskest mulig bør over på miljøvennlige løsninger. Det er få tiltak som er så enkle og som samtidig gir så stor klimaeffekt, som å la grønne taxier få «snike» i køen, avslutter Bjerkholt.