Uttalelsen står å lese i den enstemmige innstillingen til Fylkestinget fra samferdsels- og miljøkomiteen i sak nr. 1-2010 Handlingsprogram 2010-2013 for nye fylkesveger i Aust-Agder. Risør Venstre har lenge arbeidet aktivt for å få til en G/S veg med lys langs R416 fra Vinterkjær til Risør.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Fylkesolitikerne fastslår at Rv. 416 Vinterkjær - Risør har en uønsket lav standard både for kjørende, syklende og gående!

Fylkesolitikerne fastslår at Rv. 416 Vinterkjær – Risør har en uønsket lav standard både for kjørende, syklende og gående!
Foto: Jan Einar Henriksen

Varaordfører Venstre Jan Einar Henriksen er svært glad over det enstemmige vedtaket og sier en utbedring av hele Rv. 416 fra Vinterkjær til Risør er en avgjørende forutsetning for å få økt befolkningsvekst og næringsutvikling i Risør.

Jan Einar Henriksen mener også at initiativet fra Grethe Hellerud (Frp) om å ha en politisk aksjon i forkant av komitébehandlingen 16.2. helt klart var en medvirkende årsak til at det ble en enstemmig løsning for Risør.

Det gjorde også inntrykk på Fylkestingets medlemmer at de måtte presse seg frem mellom 20 aksjonister fra Risør, (hvorav 13 fra koalisjonen og 3 fra administrasjon) som delte ut løpesedler med krav om utbedring av Rv. 416.

Det at vi også fikk anledning til å stille i de ulike fraksjonsmøtene og fremlegge vår sak og vise til ulike sider og behov som var særlig utfordrende for Risør, opplevde jeg som svært positivt sier Jan Einar Henriksen, som sammen med Ronald Ramberg (H) og Dag Eikeland (Frp) møtte representantene fra opposisjon og hadde en fin samtale med dem i nær 1/2 time.

Sammen med godt politisk samarbeid mellom lokale folkevalgte og fylkespolitikere i tiden forut for komitémøtet, ble det en god løsning på saken for Risørs del sier Henriksen, som samtidig peker på at Risør må gi sentrale aktører et mer realistisk bilde av de utfordringene vi har på ulike områder.

Her er innstillingen i sin helhet:

Pkt 4:
Rv. 416 Vinterkjær — Risør har en uønsket lav standard både for kjørende, syklende og gående. Det gjennomføres et forprosjekt som avklarer utbedringsbehov, alternative løsninger, prioriteringer og finansieringsmuligheter. Arbeidet skjer i nært samarbeid mellom Statens Vegvesen, fylkeskommunen og Risør kommune. Forprosjektet legges fram for fylkestinget.

Forprosjekt kjøres i 2010.

Finansiering av tiltak langs fv. 416 tas opp i forbindelse med budsjettet for 2011 med sikte på gjennomføring i inneværende planperiode.

Det endelige vedtak gjøres i Fylkestinget 23.2.2010, men det er ventet at de følger opp den enstemmige innstillingen fra sin egen samferdsels- og miljøkomité.

Bli medlem her

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**