Full fart i kollektivtrafikken

Guro Fjellanger er strålende fornøyd med at Venstres politikk for bedre kollektivtrafikk gir så gode resultater. Onsdag ble det flertall for ytterligere tiltak for økt kollektivsatsing.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Guro Fjellanger

– Venstre er godt fornøyd med at det blir fortsatt satsing på økt frekvens, bedre fremkommelighet og høyere kvalitet, sier Guro Fjellanger. – Vi er også tilfreds med at bystyret nok en gang slår fast at Oslo skal ha en satsing på trikk.

Kollektivselskapet Ruter har nylig kunngjort meget gode passasjertall for Oslo.

– Det viser med all mulig tydelighet at Oslos innbyggere setter pris på at tilbudet stadig blir bedre, sier Fjellanger. – Veksten er på ingen måte tilfeldig. Venstre har arbeidet målrettet de siste tolv årene for å prioritere kollektivtrafikken økonomisk, forbedre organiseringen, senke prisene og utvide tilbudet.

Men Fjellanger understreker at det fortsatt er store uløste oppgaver for kollektivtrafikken i Oslo. Hun er derfor glad for at kollektivplanen for Oslo, K2010, inneholder flere viktige vedtak som vil styrke kollektivtilbudet ytterligere. Planen ble vedtatt i onsdagens bystyremøte.

Blant hovedgrepene i planen er blant annet følgende:
– Økt frekvens på T-banen
– Bygging av Ensjøsvingen og Lørensvingen (gir økt kapasitet)
– Satsing på separate buss- og trikketraseer
– 5-minuttersrute på trikken i Trondheimsveien
– Bygging av ny trikkelinje til Tonsenhagen
– Ny plan for universell utforming (tilgjengelighet for alle)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**