Ber ordføreren prioritere barnevernet

Opposisjonen i Trondheim ber nå ordfører Rita Ottervik om å ta initiativ for å bedre situasjonen i barnevernet. KrF, Høyre, Frp og Venstre har i et brev til ordføreren argumentert for at hun må støtte forslaget om et nasjonalt løft for barnevernet, hvor målet er full barnevernsdekning, ifølge Adresseavisen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Barn

Foto: Microsoft

– Lokalt har vi lenge forsøkt å få de rødgrønne til å prioritere barnevernet høyere, senest i budsjettdebatten like før jul, men til nå har de vært mer opptatt av å få ned kostnadene enn å heve kvaliteten på tilbudet, sier Venstres gruppeleder Jon Gunnes. Han roser KrFs initiativ nasjonalt om å løfte målsettingene innenfor barnevernet slik at alle som trenger det får hjelp.

Under kan du lese brevet til ordføreren fra de fire partiene (KrF, Høyre, Frp og Venstre).

Til ordfører Rita Ottervik

Opptrappingsplan for barnevernet
Vi viser til arbeidet i Stortinget som nettopp i disse dager behandler mulighetene for en opptrappingsplan for barnevernet og en felles målsetting om full barnevernsdekning. I denne sammenheng ber vi ordføreren, på vegne av Trondheim kommune, skrive en henvendelse til de parlamentariske lederne og berørte fagkomite, hvor vi tydeliggjør vår støtte til disse ambisjoner. Det samme gjelder behovet for å bedre betingelser og rekrutteringsgrunnlaget for å skaffe flere fosterhjem.

Ut over dette vil vi også utfordre ordføreren til å svare på om hun kan garantere at vår andel av de nasjonalt vedtatte 400 nye stillingene til barnevernet blir brukt nettopp til dette formålet i Trondheim kommune. Dette trenger vi en avklaring på, både fordi det kuttes i barnevernet lokalt, og fordi mange kommuner har sagt at de ikke kan forsikre om at ressursene blir brukt der de er forutsatt brukt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**